Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elltap
MEDLEM

Fel i tidigare bokföring - för stort lån

Hej!
Vi har upptäckt ett stort fel i vår bokföring där det tidigare år är inlagt för stort belopp på 2350 av tidigare bokföringsansvarig. Detta är dessutom inlagt hux flux genom att IB justerats (det går ju inte att göra så nu, men det är gjort i gamla Visma Administration). Hur tusan rättar jag till det? 
Jag kan inte bara justera tillbaka IB nu i eEkonomi, och har ju varken någon verifikation att ta bort eller motkonto att boka bort det mot. 
HUR gör jag då? 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Föreslår att du tar ut en balansräkning med UB från året innan "hux flux" och jämför den med en balansräkning IB från året där ändringen gjordes. Då kan du dels se hur stort belopp 2350 ändrats med och dels se om något annat konto i balansräkningen justerats.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Hej,

Beloppet som är fel har jag helt koll på, men det är "tyvärr" inget annat som ändras, utan detta är bara inlagt i IB. Går inte att spåra på något sätt alls mer än att IB är justerat från ett år till ett annat. 

Hej

Det innebär att Balansräkningen för "Hux flux" året har en differens i IB. Om denna differens är borta vid UB samma år har differens gått in som en resultatpost (kostnad). Är Årets resultat samma belopp i Resultaträkningen som i Balansräkning (UB) detta år.

Ursäkta att mina svar mest är motfrågor.

Vänliga hälsningar

RoffaK AB