Hej,
I januari började jag bokföra på egen hand, dvs jag är en riktigt newbie i detta 🙂
Hade då gjort inköp med egna pengar till mitt företag (AB) och skulle senare dra av detta genom att räkna samman samtliga kvitton och fick då ut en totalkostnad på säg, 2000:-
Dessa fördes över till mitt privata konto i januari och bokförde enligt konstens alla regler.
När jag sedan räknade samman igen i mars månad, av någon anledning, upptäcker jag att jag räknat fel på 50:- Dvs. jag har fört över 50:- för mkt till mitt privata från företagets konto.
-Hade då en dialog med Visma i ett annat ärende och nämnde detta i förbifarten, och de ansåg jag skulle föra över dessa 50:- men att det kommer i "fel månad"... nu sitter jag med mars månads bokföring där jag gjort överföringen på 50:- men är osäker på hur jag ska ta mig till för att få det att bli korrekt?
-Har letat mig sönder och samman efter svar men finner inget som liknar min frågeställning...
Hur gör jag med dessa 50:- ?
Jag vill ju såklart (!) inte strunta i matchningen av mitt kontoutdrag i Visma (Eekonomi) och det kommer ju enbart förfölja mig under året.
-Vad hade ni gjort?
Tacksam för all snabb hjälp och detta forum, har ställt många frågor om bokföring och får alltid så fina svar, Tack! 🙂
MVH/M
Hej
Du bokför överföringen från kassa och bankhändelser på det datum som händelsen har ägt rum på bankkontot. Att det sker i olik amånader påverkar inte något.
/Joachim
Tack för svar!
Jag är väldigt ny på detta och ber om ursäkt på förhand, men hur menar du jag ska göra?
Jag tänker summan från 2893 / till 1930 ? Tänker jag rätt?
mvh
Hej
Precis så du bokför insättningen mot konto 2893 så konteringen blir på detta sätt
1930 Debet 50
2893 Kredit 50
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.