2025-02-11
22:34
Hej, Nyföretagare här 🙂 Jag sitter med en klurig fråga om handpenning av möbler. Jag renoverar möbler/möbeltapetserare och säljer även enligt VMB. -Jag har under 2024 börjat ta en handpenning på utförda uppdrag, där kunden betalar 40 % procent av den slutliga summan. -I december 2024 hade jag en kund som betalat en handpenning på 6000:- Nu ska jag bokföra detta och är osäker på under vilket bokförings konto jag ska bokföra det under? - Jag får upp en salig samling med förslag men finner inte att något stämmer in. Vilket är rätt konto att använda? Ärendet gäller en soffa som målats om och fått nytt utseende, resterande 60% av slutsumman betalades nu i januari 2025. (Ställer det till det att det ägt rum vid årsskiftet?) - Jag gissar även på att momsen inte ska redovisas förrän när kunden betalat HELA summan, vilket nu är gjort i januari 2025. Tacksam för hjälp!
... Visa mer
2024-07-10
23:49
Behöver lite råd då jag gissar att jag tänker fel... Jag ska nu bokföra min första VMB-(Vinst Marginal Beskattning) försäljning och klurar lite kring om jag försvårar för mig själv eller tänker helt tokigt. Jag renoverar och restaurerar möbler, köper in möbler, ibland av privatperson, via auktioner eller via antikbutiker etc. I maj månad skickade jag en faktura till en kund som köpt 2 skåp av mig, som renoverats och levererats. Skåpen har jag själv köpt in för 1000:-/st via en privatperson. Fakturan till kund var på 7000:- Kunden betalade i maj månad hela beloppet och nu undrar jag, hur gör jag? Ska jag registrera fakturan till kunden som andra fakturor och i så fall, hur bokför jag detta? Eller tänker jag helt fel i frågan? (En bekant till mig försvårade mina tankar i det hela då hon började prata om avdrag, drar jag även av material och tid i min beräkning / det har jag JU redan bokfört för sig i.o.m inköp av material, penslar m.m.? Misstänker att hon tänker fel... ) Jag är NÅGOT så när insatt i begreppet VMB och dess betydelse, men är osäker hur jag bokför följande transaktioner och för framtiden. Tar tacksamt emot hjälp! Tack på förhand! 🙂
... Visa mer
2024-05-13
19:41
Tack för svar! Jag är väldigt ny på detta och ber om ursäkt på förhand, men hur menar du jag ska göra? Jag tänker summan från 2893 / till 1930 ? Tänker jag rätt? mvh
... Visa mer
2024-05-12
11:46
Hej, I januari började jag bokföra på egen hand, dvs jag är en riktigt newbie i detta 🙂 Hade då gjort inköp med egna pengar till mitt företag (AB) och skulle senare dra av detta genom att räkna samman samtliga kvitton och fick då ut en totalkostnad på säg, 2000:- Dessa fördes över till mitt privata konto i januari och bokförde enligt konstens alla regler. När jag sedan räknade samman igen i mars månad, av någon anledning, upptäcker jag att jag räknat fel på 50:- Dvs. jag har fört över 50:- för mkt till mitt privata från företagets konto. -Hade då en dialog med Visma i ett annat ärende och nämnde detta i förbifarten, och de ansåg jag skulle föra över dessa 50:- men att det kommer i "fel månad"... nu sitter jag med mars månads bokföring där jag gjort överföringen på 50:- men är osäker på hur jag ska ta mig till för att få det att bli korrekt? -Har letat mig sönder och samman efter svar men finner inget som liknar min frågeställning... Hur gör jag med dessa 50:- ? Jag vill ju såklart (!) inte strunta i matchningen av mitt kontoutdrag i Visma (Eekonomi) och det kommer ju enbart förfölja mig under året. -Vad hade ni gjort? Tacksam för all snabb hjälp och detta forum, har ställt många frågor om bokföring och får alltid så fina svar, Tack! 🙂 MVH/M
... Visa mer
2024-05-12
10:48
Tack för snabbt och bra svar! 🙂 Jag tror jag löste det genom att: gå in på matchning (utdraget från banken direkt i bokföringen) kvittade med de båda fakturorna och då kände systemet av summan 2552:- som en "kvarstående skuld" och kunde då matchas med den som fanns i kontoutdraget. Hoppas jag gjorde rätt, det såg rätt ut i mitt system. Tack för ditt svar, trevlig söndag 🙂
... Visa mer
2024-05-11
08:42
Hej, Jag har fått 2 st fakturor från min fd revisor på 3500:- samt 4052:- /dvs 7552:- sammanlagt. Vid senare händelser (en vecka senare) skickade han även ut en kreditfaktura på 5000:- pga ett fel han erkänt sig gjort. Jag drog då av kostnaden och betalade 2552:- dvs jag betalade inte summan på 7552:- utan skulle enkelt dra av 5000:- av den totala summan på 7552:- vilket resulterade i 2552:- hur bokför jag detta nu? finner mkt info om hur man krediterar innan köp och hur man själv skickar kreditfaktura, men ingenting om min situation om att bokföra ett redan gjort köp förnyat behövt dra av en specifik summa (kreditfakturan) tacksam för hjälp! Med vänlig hälsning,
... Visa mer
2024-05-09
01:32
Hej, fick hjälp av dig för en tid sedan med ovanstående fråga och bra svar! Nu är denna händelse aktuell för mars månad och jag har gjort som du beskrev i ditt svar men ingen fråga om "kreditfakturan ska dras av" har framkommit, vad har jag gjort för fel? Har gjort exakt som du beskrev men ingen fråga om kreditfakturan har angetts. Tacksam för svar! MVH
... Visa mer
2024-04-15
21:26
Hej, tack för svar! Ok, ja det borde gjorts tidigare men glömdes dessvärre bort. Jag får sätta det som lön, då det helt blivit fel i "planeringen"... Tacksam för svar! /MVH
... Visa mer
2024-04-15
08:46
Hej, Driver Aktiebolag med kontantmetoden. Jag har en liten snabb fråga om följande ämne: I slutet av februari månad förde jag över 3600:- till mitt privata konto då jag skulle göra ett köp i och till företaget, men detta plötsligt sedan inte av och jag står nu med 3600:- på mitt privata konto som är företagets pengar... -Hur gör jag smidigast för att bokföra detta? Jag vill smidigast föra över pengarna tillbaka till företagets konto men osäker vilket konto eller beskrivning man ska välja? Tycker jag har letat som en galning men kan inte finna lämpligt konto till det som skett. Iom det gjordes i februari, vad ska jag då matcha det med för händelse, om den inte äger rum förrän nu i april? Och lite samma fråga om jag SKULLE kunna ta ut det som en "lön" men hur gör man om det är uttaget i februari och nu är vi i april? Hade det funkat? Tacksam för svar! 🙂 Dumma frågor från en bokförings-nybörjare 😉 MVH/M
... Visa mer
2024-03-20
16:27
Hej Annica, Tack snälla för svar! -Ok, så om jag förstår det hela rätt, så kan jag alltså "ta bort" matchningen av klumpsumman (i mitt fall på 4250:-?) och förlita mig på att "återbetalningarna" jag gjort är nog som underlag i bokföringen? Det förenklar ju en hel del. Eftersom jag är så ny här, är man rädd att göra fel och att ta bort något (matchningen i detta fall) verkar så drastiskt, men jag förstår nog dig rätt 😉 Jag har AB ja! Jag ska försöka annars kanske jag skriver igen 😉 MVH:)
... Visa mer
2024-03-19
20:13
Tack snälla! Ska göra så 🙂
... Visa mer
2024-03-19
18:58
Hej alla duktiga bokföringsmedlemmar, Jag är ny i ämnet och har precis satt mig in i att kunna momsredovisa min försa månad 😉 Ha överseende med dumma frågor... - Jag har lagt in mina bankhändelser vis CSV-fil från banken och många händelser i mitt bankflöde matchades per automatik, men jag har några stycken som kvarstår och det är där det uppstår problem... 1. Jag har i två omgångar gjort överföringar på "klumpsummor" som består av x antal kvitton som jag betalat med privata pengar och sedan då fört över från företaget till mitt privata konto, dvs dess klumpsummor. En av klumpsummorna är på 4250:- och jag har alltså olika kvitton samlat i just denna summa. Hur matchar jag detta på lättast sätt (den orangea knappen) eller måste jag matcha överhuvudtaget då jag redan bokfört att det redan skett en "återbetalning" av dessa 4250:- och som även har registrerats? Blir det inte lite kaka på kaka om man försöker matcha en betalning/överföring som redan är registrerad? 2. Jag har även köpt (med privata pengar) saker i december 2023, som resulterat i några kvitton. Dessa har tagits med i bokföringen för förra året, men själva betalningen/överföringen av dessa kvitton gjordes i början av januari. Summan är 2455:- sammanlagt på kvittona och jag undrar även här hur man går tillväga, då jag korkat nog inte hittar var dessa kvitton bokförts när jag väl försöker matcha med klumpsumman av 2455:- Jag förstår ju också att jag är fel på det och behöver lära mig mer, men jag gör en chansning att någon smartare här inne vill hjälpa mig! 😉 Är tacksam för det i så fall och svarar mer ingående om det behövs! -Jag tillhandahåller kontantmetoden. (Behöver jag säga att jag ser fram emot Mars månad, då både Vismas företagskort, lättare hantering av E-fakturor är klart att använda samt bättre synkronisering med min bank!) 😉 Tack på förhand & trevlig kväll! 🙂
... Visa mer
2024-03-11
15:27
Tack för svar Lena 🙂 Jag misstänker att han lagt det som en skuld i bolgaet som senare utbetalas, saken är den att jag gått igenom senaste årets papper och jag blir inte klok på vad den utbetalningen av körersättning skulle heta annars än just körersättning, och då finner jag ingen mer utförlig information... Jag var i kontakt med (fd.) revisorn i morse men fick ingen klarhet överhuvudtaget utan enbart kommentar om att "utbildningen till revisor kan aldrig ersätter med ett bokföringsprogram....." så jag misstänker att det inte kommer bli någon erbjuden hjälp, i form av ställda frågor, från hans sida mer! 😉 Jag får lösa det på egen hand. Jag har gjort utlägg i form av bensinkostnad dit jag kört för att handla ex. kontorsmaterial etc. dvs. saker till mitt företag som jag kan styrka med kvitto. Tack för din hjälp och länk, ska kolla vad det står, det löser sig nog! 🙂 /MVH Mimmi PS: Är glad jag fann Visma och deras annars smidiga bokföringsprogram.... 😉
... Visa mer
2024-03-11
07:22
Fann denna tråd när jag sökte på samma fråga:) Gäller det samma förutsättningar för ett aktiebolag? Med vänlig hälsning, M
... Visa mer
2024-03-10
22:56
Hej allesammans som har bättre koll än mig på följande frågor 😉 Jag skäms otroligt mycket för att ställa följande frågor om körersättning men jag ska förklara lite kortfattat; Jag har i snart två år lämnat sk "körersättning" till min revisor jag haft fram till nu (innan jag bytte till Visma eEkonomi SMART) där jag enkelt har klargjort för min revisor för samtliga inköp jag gjort och sedan räknat ut milersättningen från företagets adress till angivna butiker för inhandling av varor till företaget, hänger ni med? 😉 Nu till idiotfrågan, jag har däremot ALDRIG tagit ut pengar från mitt företag i form av körersättning då jag egentligen bara gjort som jag blivit tillsagd att göra och lämna en lista på uträknade mil x antal körningar till angivna inköpsställen. Och i min värld har jag tänkt att det räknas av i deklarationen/årsredovisningen och även det jag fått förklarat för mig... Nu ikväll diskuterade jag dock i ämnet med en vän som även hon använder sig av samma bokföringsprogram som mig, då jag ifrågasatte hur jag gör med just körersättningen när jag nu ska sköta det själv? Min vän satt som ett frågetecken och har inte alls gjorde på det sätt jag tidigare gjort med att lämna en simpel lapp till revisorn med körersättning, utan hon förklarade att det är pengar som dras skattefritt från företagets konto (så länge du har underlag för köpet som gjorts, kvitto etc.) Samma fråga har i denna stund ställts till min fd. revisor och inväntar svar på följande funderingar. Det hör till saken att jag aldrig valt att sätta mig in i min egen bokföring mer än det absolut viktigaste, så därför skäms jag oerhört nu när intresset blivit starkare hos mig i att ta hand om min egen bokföring samt att sköta allt som jag känner har blivit fel under de år jag valt att lämna iväg min bokföring till revisor. -Har min revisor förklarat rätt (och jag förstorade upp detta hela?) eller är han snurrig och jag likaså och gjort fel i två års tid... tanken har aldrig slagit mig förrän nu! Tar tacksamt emot hjälp på hur jag går tillväga så här i söndagsnatten och första gången jag ska bokföra med Visma 😉 MVH /M
... Visa mer
2024-03-05
08:40
Hej, jag är ny användare av Visma Smart och har inte riktigt än satt mig in i hela programmet. Jag har fått en faktura eller två stycken rättare sagt, på sammanlagt 7552 SEK men det ska krediteras 5000 SEK av dessa (dvs. jag ska endast betala 2552 SEK) hur gör jag då / går tillväga? Att nämna är att det är till en och samma mottagare. Någon som har koll och kan tipsa en newbie som mig? 😉 MVH /Mimmi
... Visa mer
2024-03-04
22:57
Men jösses!!! Tack SNÄLLA du för så snabbt svar... nu kan jag somna lugn och förstår mycket bättre! 😄 Tack åter! Jag tar till mig av dina ord och det lutar mot att göra de val du tipsade om! Trevlig afton 🙂 /Mvh Mimmi
... Visa mer
2024-03-04
22:12
Hej, Jag är ny användare av Visma SMART och velade fram och tillbaka om jag skulle välja SMART eller PRO. Har inte riktigt fått klarhet i skillnaderna mellan de olika programmen men ska försöka sammanställa mina frågeställningar och frågor nedan 🙂 - Driver ett relativt litet företag idag, endast jag själv anställd - Jag kommer tillhandahålla VMB (Vinstmarginalbeskattning) då jag jobbar med renovering av gamla möbler och köper in möbler via auktioner och privat Frågor jag har kring Vimsa SMART och om vissa saker ens är möjliga innan jag provat klart programmet och om jag vill fortsätta och jag får upp lite olika information beroende på vilka länkar jag kommer in på, men: - Kan jag med Visma SMART tillhandahålla just "Löner" (om det ändå endast skulle vara min egen det handlar om)? Jag ser nämligen just LÖN endast som ett tillval som går under namnet "Visma LÖN DIREKT" för 39:-* och det var inte riktigt det jag läste mig till när jag valde mellan SMART eller PRO. - Sen ser jag utlägg och kvitto även det som ett "tillägg" under just tillägg och appar... vilket var även det en av anledningarna att jag valde SMART och inte något av de andra billigare alternativen. - Kan jag "bjuda in" en tänkbar revisor att göra årsredovisning eller dylikt i framtiden? Jag är nog snurrig i detta och en aning förvirrad men det hela känns lite krångligt och jag hänger nog inte riktigt med i programmet...det känns kort och gott, som att allt det jag ville ha i programmet verkar vara en massa tillval? Kan någon ge tips och råd eller är detta kanske inget för mig? 😉 Tacksam på förhand! 🙂 MVH, // mberg_eholm
... Visa mer