Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bano1953
MEDLEM

Felaktiga saldon inför bokslut

Jag är nybörjare på Visma Eekonomi och gör bokslut för andra året. I balansräkningen visar det sig att jag har ett saldo på 64000 under omsättningstillgångar / 1510 kundfordringar. Alla kundfakturor är betalda så varför har jag kundfordringar som tillgång? Samma gäller 2510 Skatteskulder som också räknas som omsättningstillgång. Vad kan jag ha gjort för fel? Det ser ut som om jag har omsättningstillgångar på nästan 100 000 som jag inte har.

Jag har tillval deklaration i programmet men ska jag ändå bokföra årets resultat manuellt? 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Om du tittar på kontoanalysen på 1510, ser det rätt ut där, dvs noll? Eller kan du av kontoanalysen komma fram till när och vad som bokförts som resulterat i beloppet ? 

När det gäller 2510 ska det ju vara en skuld men det händer ibland att man bokför en skattefordran på detta konto i stället för rätta 1640. Samma sak där, kontrollera i kontoanalysen vad som bokförts på kontot under året. 

Du ska inte bokföra resultatet manuellt, det görs automatiskt när allt annat är klart i bokslutsdelen. 

 

ack för svar

i kontoanalysen för 1510 finns utgående saldo på 64000 . Jag har inte haft så många kundfakturor men alla är betalda. När en betalning kommit in har jag D 1930 och K 1510. Ändå är inte 1510 nollat. 

 

Vad hade du för ingående balans 1.1? Kan det bara nåt fel där? Om du bockar debiteringar och krediteringar på 1510 mor varandra,  tar de alla ut varandra? Det borde vara lätt att hitta när 64000 blev kvarvarande saldo

Tack. Det ska jag kolla för ingående saldo var 0.

 

Du hjälpte mig med kundfordringskontot och jag behöver nu hjälp med skattekontot som jag trasslat till. 2510 har ett saldo på 71000. Ska konto 2510 vara nollat när jag gör bokslutet? Konto 1630 stämmer inte heller...och jag har ett minussaldo  på KONTO 2650. Om jag går igenom allt som finns på skatteverket, vilket konto ska jag stämma av först? Jag har bokfört 1930K till 1630D och  2510D till 1630K   

Programmet ger mig konto 2650 för momsredovisningen men hur bokför jag det kontot?

Hej,

Här får man ta det steg för steg skulle jag säga. Det enklaste när det gäller Skattekontot 1630, är att ta fram kontoutdraget från Skatteverkets hemsida och sen kontrollera post för post som hänt på kontot mot det du bokfört, På så sätt kan du se om det är något som missats eller bokförts felaktigt. 

Vad det gäller konto 2510 så är det som @AnnicaL säger, oftast en skuld på kontot. Det är en mycket bra rekommendation att även på detta konto kontrollera det i kontoanalysen för att se vad som egentligen bokförts på kontot. 

 

I vårt skrivna hjälpavsnitt Checklista – momsredovisning för aktiebolag går vi igenom alla steg vad det gäller momsredovisningen. När du skapar en momsredovisning i eEkonomi så bokförs beloppet du ska betala eller få tillbaka på konto 2650 Redovisningskonto för moms. Du ser i denna instruktion hur du kan hantera det i Visma eEkonomi och hur du ska bokföra betalningen eller insättningen utav momsen du gör till skatteverket. 

 

Hoppas och tror att detta kan hjälpa dig en bit på vägen i alla fall. 
Önskar dig en trevlig valborg! 🙂 

/My 

 

 

Stort tack för hjälpen