Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bano1953
MEDLEM

Felaktiga saldon inför bokslut

Jag är nybörjare på Visma Eekonomi och gör bokslut för andra året. I balansräkningen visar det sig att jag har ett saldo på 64000 under omsättningstillgångar / 1510 kundfordringar. Alla kundfakturor är betalda så varför har jag kundfordringar som tillgång? Samma gäller 2510 Skatteskulder som också räknas som omsättningstillgång. Vad kan jag ha gjort för fel? Det ser ut som om jag har omsättningstillgångar på nästan 100 000 som jag inte har.

Jag har tillval deklaration i programmet men ska jag ändå bokföra årets resultat manuellt? 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Om du tittar på kontoanalysen på 1510, ser det rätt ut där, dvs noll? Eller kan du av kontoanalysen komma fram till när och vad som bokförts som resulterat i beloppet ? 

När det gäller 2510 ska det ju vara en skuld men det händer ibland att man bokför en skattefordran på detta konto i stället för rätta 1640. Samma sak där, kontrollera i kontoanalysen vad som bokförts på kontot under året. 

Du ska inte bokföra resultatet manuellt, det görs automatiskt när allt annat är klart i bokslutsdelen. 

 

ack för svar

i kontoanalysen för 1510 finns utgående saldo på 64000 . Jag har inte haft så många kundfakturor men alla är betalda. När en betalning kommit in har jag D 1930 och K 1510. Ändå är inte 1510 nollat. 

 

Vad hade du för ingående balans 1.1? Kan det bara nåt fel där? Om du bockar debiteringar och krediteringar på 1510 mor varandra,  tar de alla ut varandra? Det borde vara lätt att hitta när 64000 blev kvarvarande saldo

Tack. Det ska jag kolla för ingående saldo var 0.