Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Carina1960
UTFORSKARE

Felaktigt inbetalt belopp från kund

Jag skickade en faktura med felaktigt/ för högt belopp till kund. Jag skickade en kreditfaktura på hela beloppet och skickade en ny faktura med rätt belopp. Dock hann kunden betala den första felaktiga fakturan innan kreditfakturan anlänt. Därefter skickade jag ytterligare en faktura till kunden varvid kunden då drar av den felaktiga för höga summan från den första fakturan som kunden hann betala innan kreditfakturan anlänt på denna fakturan. Rörigt det här, men detta är en kund som vi fakturerar regelbundet och därför blir det  många fakturor.  Hur ska jag reda i detta bokföringsmässigt så att det blir rätt ?

/Carina

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan hantera det på följande sätt (förutsätter att du skapat fakturorna i eEkonomi)

1. När du skall bokföra den första inbetalningen där kunden betalt in för mycket så kan du matcha den mot den korrekta fakturan och det överskjutande beloppet lägger du som en ny bokföringshändelse mot konto 2420 förskott från kund. Se de bilderna nedan.

När du får nästa betalning på det lägre beloppet eftersom kunden dragit av summan de betalt för mycket så gör du på samma sätt men lägger de 625 från mitt exempel i debet istället.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack för en väldigt pedagogisk och tydlig förklaring. Toppen ! 🙂

Tack kul att det det blev pedagogiskt och lätt att följa.

Välkommen åter ifall fler funderingar uppstår.
Joachim