Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktigt lagervärde i tidigare års årsredovisning

Jag håller på med årsredovisningen för 2020-2021. Jag inser nu att jag beräknat och loggat lagret felaktigt förra året (2019-2020. Lagervärdet är loggat som lägre än vad det borde vara. 

Frågan är nu hur jag kan hantera detta? Ska jag logga korrekt värde på lagret i årsredovisningen jag sitter med nu? Och hur löser jag i sånt fall felet i förra årsredovisningen? 

Är tacksam för alla svar (och hyfsat grön så all tydlighet uppskattas!) 

//Patrik

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Den tidigare gjorda årsredovisningen ändrar du inte men gör rätt i den nya. Varukostnaden kommer att bli mindre än den verkliga i det nya bokslutet men det stämmer då med principen att man rättar ett fel när det upptäcks. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för svar! 

I mitt fall behöver jag justera varulagret uppåt gentemot året innan och det gäller varor som jag köper in för vidareförsäljning. Räcker det att göra nedanstående som ny verifikation eller behöver jag göra något mer?:

1460 (lager av handelsvaror) – debet

4900 (förändring av lager) – kredit

Hej!

Antingen så gör du en verifikation för själva justeringen och en sedan i bokslutet som gäller för detta räkenskapsårs varulagervärdering eller så lägger du ihop justeringen från året innan och årets justering och bokför det i samma verifikation. Om du vill göra det som en separat verifikation så ser ditt förslag utmärkt ut. Då kan du skriva som verifikationstext : rättelse av föregående års varulager värde eller något liknande, så att du har koll på vad justeringen gäller. 

Ha det fint!

/ Josefine