Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__30
UTFORSKARE

Felaktigt saldo på 2510

Jag har bokat upp prelskatten mot 2510/2550, så 2550 är nollat .

Jag har räknat ut samtliga skatter under året och får det till ett visst belopp, men det är en diff mot vad som de facto är bokfört på 2510. Det var lika förra året, men eftersom det "bara" kom upp en varning i bokslutsprogrammet så lät jag det vara. Det stör mig dock och jag skulle vilja veta varför det inte stämmer och hur jag kan rätta till det. 

11 SVAR 11
AnnicaL
CHAMPION

2510 innehåller normalt skatteskulden från föregående år och 11 betalningar av F-skatt gjorda under året (den sista betalningen görs i januari året efter).  Om slutskattsedel för fg år kommit under året bokförs ev avvikelser i skattekostnaden mot den beräknade skatteskulden på konto 8920 och skulden bokas bort mot skattekontot.

På vilket sätt tycker du att det inte stämmer? 

Emma__30
UTFORSKARE

Jag använder mig av bilaga Skatteskuld specifikation i Visma Bokslut och längst ner på denna bilaga står ett belopp som ska vara saldo på konto 2510 enligt programmet. Men jag har inte det saldot på konto 2510.

Sitter med 5 olika bolag och gör bokslut och det är diff på samtliga bolag. Så något fel måtte jag göra 🙂

Emma__30
UTFORSKARE

Förlåt en kanske dum fråga, men var ska den tolvte månaden bokföras, för vad jag förstår så ska konto prelskatt nollas i samband med bokslutet.

AnnicaL
CHAMPION

2510 ska visa årets skattekostnad minus betald prelskatt. Den 12e månadens belopp " hänger i luften" eftersom det betalas först under kommande år.  

HAK__1
UTFORSKARE

Jag lånar den här tråden och hoppas att någon med expertis kan hjälpa till med min fråga.

Alla konto - utom 2510, är korrekta och/eller nollade, och jag kan inte hitta varför. Jag tänker att konto 2510 borde ligga på plus det belopp som jag betalat in i preliminärskatt (det bokförs direkt mot 2510), men det ligger istället på minus. Det ligger också på minus en summa jag inte kan hitta.

 

Någon som har förslag på hur jag ska felsöka, tänka och/eller göra för att få det rätt?

AnnicaL
CHAMPION

Har du bokfört årets skattekostnad på D8910 K2510? I så fall är det ju kvarskatten som står på 2510, dvs nettoskulden. Den påverkas sedan genom att första F-skattebetalningen efter bokslutet gäller det gångna året. 

Hej!

Precis, vid årsslut så bokförs D8910 K2510. När slutskatten sedan betalats så har jag bokfört K1630 D2510 K8920. 

 

Däremot så ser jag att efter mitt första år (som var mindre än ett halv år) så har D8910 K2510 bokförts iom årsslut. Sen har diffen förts till skattekontot och bokförts dit. Däremot så har den summan inte bokförts mot 2510 och att det kontot då är minus samma belopp. 

Däremot så är skattekonto 1630 rätt och stämmer.

AnnicaL
CHAMPION

När slutskatten dras från skattekontot ska det bokföras D2510 K1630. Har den slutliga skatten dragits ännu? Om inte ska skulden ligga kvar på 2510 tills SKV drar beloppet från skattekontot. 

Ja den slutliga skatten har dragits av SKV nu i mars. 

 

Edit: Eller har jag helt enkelt tänkt på fel år? Min slutliga skatt som drogs 202203 är samma summa som skatteskulden enl. årsslut för 2020. Slutlig skatt som drogs nu 202303 är samma som enl årets resultat 2021. Dvs. beslutet som kom i december avser 2021 och drogs nu 2023.

 

Edit 2: Eller övertänker jag det här nu? Om ovanstående edit-kommentar stämmer så ligger 2510 minus från 2022 där slutliga skatten inte dragits än. Och det är därför det är en liten diff? Dvs allt är som det ska?

AnnicaL
CHAMPION

Den slutliga skatten som dragits i mars 2023 avser 2021. Och det som drogs i mars 2022 avsåg 2020. Så det som ska ligga kvar nu är den skatteskuld som avser 2022 års bokslut. Det låter som att det är som det ska, om din bokförda skuld på 2510 stämmer med skulden för 2022 års bokslut minus betald F-skatt därefter. 

Skämskudde på mig! Haha, jag hade helt enkelt tänkt att det avser förra året och fick inte ihop det hur jag än räknade!

Stort tack för hjälpen! 

Jag räknade nu på år 2022s prelskatt*12 + det jag betalat in iår. Sen minus den som dragits från 2510 efter årsslutet och ser nu att det är exakt på kronan.