Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Föra över lager från ett AB till ett annat AB?

Jag driver ett aktiebolag med flera olika verksamheter. Jag vill nu separera dem och föra över min ena webbshop till ett nytt AB.

 

Jag och min sambo är de enda ägarna i båda bolagen. Skatteverket sa att det går bra att föra över lagret, och att man ordnar det i bokföringen genom att kreditera inköpsvärdet på det man har kvar i lagret och sedan flytta över det till det nya.

 

Hur gör jag detta rent praktiskt i bokföringen? Vilka konton ska jag använda?

 

Tacksam för svar!

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Det är nog inte så enkelt som att bara föra över från det ena bolaget till det andra.

 

Man kan göra en inkråmsaffär, dvs sälja över en verksamhetsgren till ett nytt bolag. Detta kan oftast göras utan moms, men man behöver nog ha skrivna underlag/avtal för en sådan affär och sen bör det säljande bolaget göra ett öppet yrkande i skattedeklaration moms så att man inte åker på ett skattetillägg om Skatteverket senare gör en annan bedömning och anser att det borde vara moms på affären. 

 

Alternativ två är att sälja över lagret till anskaffningsvärde. Då skapar du en faktura från det säljande bolaget till det köpande där varuvärde och moms redovisas.

 

Tack! Då låter det som att det är enklast att helt enkelt köpa lagret till anskaffningsvärdet - tack för hjälpen.

Hej igen,

 

Nu har jag kikat närmare på det här med en inkråmsaffär och det verkar visst lite mer komplicerat än jag hade hoppats (kontaktade en juristfirma som ville ha mer betalt för att hjälpa oss än vad verksamheten är värd vilket inte kändes som ett särskilt kostnadseffektivt alternativ).

 

Jag lutar nu istället mot att sälja över lagret till anskaffningsvärde. Då är det alltså bara att räkna ut anskaffningsvärdet på allt, lägga på moms och sälja det till det andra bolaget? Kan man med denna metod även sälja domänet och kundlistan?

Hej Sofia, 

Jag hittade väldigt matnyttig information på Skatteverkets sida Rättslig vägledning om Varulager. Där finns information om anskaffningsvärde och värdering samt information om vad ett varulager består av. När jag läser om varulagret så tolkar jag det som att din domän och kundlista inte ingår här, utan att varulagret utgörs av tillgångar som är avsedda för försäljning i den löpande verksamheten (färdiga varor), är under tillverkning för att bli färdiga varor eller ska användas i tillverkningen av färdiga varor eller vid tillhandahållandet av tjänster.

Detta kan vara bra att förtydliga med Skatteverket också om du känner dig osäker tycker jag. Du kan också passa på att kontrollera momshanteringen med dem, hade svårt att få fram konkret information om vad som gäller vid försäljningen.

 

Om du vill och har kontakt med Skatteverket får du jättegärna återkoppla i tråden så kan alla ta del av informationen. 🙂 

Ha en fin torsdag! 
/My