Nu när jag ska deklarera så har jag nog ändå missuppfattat. Under ÖVRIGA SKULDER B16 står inget om att man ska ange löneskulder där:
Övriga skulder omfattas av:- Ränteutgifter som hör till räkenskapsåret (upplupna räntor), men som betalas nästa år.
- Ränteinkomster (förutbetalda) som du fått betalt för, men som hör till nästa räkenskapsår.
- Skadeståndsersättningar för ersättningar som verksamheten enligt ett fattat beslut eller en träffad överenskommelse före årets slut, men som inte är utbetalda vid årsskiftet.
När jag googlar verkar det som att löneskulder är något man istället ska periodisera?
Jag har inget behov av exakt resultat att visa upp för att ta lån osv., jag vill bara att skatt och moms osv. ska bli rätt. Finns det då behov av att periodisera?
Förra året skrev min bokförare in "Upplupna semesterlöner" och "Upplupna sociala avgifter" under B16 men enligt infon från SKV verkar det alltså som den inte skulle varit där? Eller? Men om det ska vara där, då borde det rimligen även ingå "Löneskuld för december" vilket hon inte hade skrivit in.
Eller...?