Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Chriskaffe
UTFORSKARE

Förenklingsregler periodisering

Hej, i år har jag bara en transaktion som skulle kunna periodiserad över årsskiftet, en hyra på 4.700.-

Enl förenklingsregeln för K2 bolag kan jag strunta i det och boka upp den ändå på 2020 års kostnader.

MEN!

Hur fungerar det skattemässigt?

Kan jag kostnadsföra det på 2020 och därmed minska mitt resultat för detta år?

 

 

 

 

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Du är inne på rätt spår. 5000- regeln är den förenklingsregeln som återfinns i K2 punkt 2.4. Den är frivillig och anger att ett före­tag inte behöver periodisera inkomster och andra utgifter än för personal, vanligen kund- och leverantörsfakturor, som var för sig understiger 5 000 kronor. Periodiserar du inte utan kostnadsför utgiften på år 2020 påverkar det också resultatet för år 2020 istället. 

Ha en fin dag och god fortsättning! 
/My  

Härligt! Jag fick ju samtidigt fakturor på hyra för februari och mars...fakturadatum i dec-20, de är på 4.700.-/styck. Kan jag lägga in dem också och sänka mitt resultat för 2020 med dem också?😇

My Janhall
ANSTÄLLD

Ja, 5000-regeln innebär att varje faktura ska bedömas var för sig, dvs understiger ett fakturabelopp 5 000 kr behöver man inte periodisera utgiften. 🙂

Däremot finns det även något som heter väsentlighetsprincipen som innebär att utgifter/inkomster som inte är väsentliga var för sig kan uppnå ett belopp som totalt är väsentligt, det är väsentligt om det tillsammans ger en annan bild av företaget. Har du alltså många mindre poster som var för sig under­stiger ett fakturabelopp på 5 000 kr kan dessa tillsammans vara ett väsentligt belopp, det innebär isåfall att varje belopp ska periodiseras. 

/My 

 

OK, låter rimligt. Håller mig till sunt förnuft och tar bara den förbetalda hyran för januari på gamla året.

Det spelar ju egentligen ingen roll, jag menar att det jämnar ut sig över åren ändå.

Tack för hjälpen!

HAK__1
UTFORSKARE

Vilken summa behöver det komma upp i för att företagsförsäkringen måste periodiseras?