Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Förmånsbeskattning sjukförsäkring

Har läst i olika trådar här men inte helt och fullt förstått hur man gör.

 

En sjukförsäkring där premien är 100 % avdragsgill men 60 % av premien ska förmånsbeskattas och utgör underlag för arbetsgivaravgift.

 

Hur bokför och redovisar jag detta?

 

Jag läser att "Vanliga konton att använda är inom kontogruppen 738X eller 739X. Exempelvis hade du kunnat använda dig av 7390 Övriga kostnadsersättningar och förmåner med beloppet i debet och 7399 Motkontering förmåner med beloppet i kredit. De arbetsgivaravgifter och skatt som du kommer fram till bokförs mot de vanliga kontona som du använder till det, tex 2710 och 2731/7510."

 

Betyder det att jag bokför hela premien på 7621 och sedan förmånen, alltså 60 % av premien en gång till 7390 och 7399 enl ovan? Och sedan 2731/7510 för arbetsgivaravgifter? Men hur gör jag med skatten? 2710 och ??? Vilket "motkonto" ska jag anvvända här tills den betalas?

 

Konto 7623, ska det inte alls användas här i och med att hela premien är avdragstill?

 

Som alltid tacksam för svar!

 

Elisabet

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Någon personalskatt blir det inte på förmåner. Den beskattning som görs på förmåner är att man redovisar och betalar in arbetsgivaravgift på förmånerna. Det är helt korrekt konton du angett i frågan gällande förmånder så jag tänker att jag visar med ett konkret exempel på hur du lägger till bokföringen av förmånsbeskattningen. Det vanligast är att man gör detta i samband med att man betalar ut lönerna. Det går dock att lägga till det som en helt separat bokföring om man hellre vill det.

Visar med ett exempel på en sjukförsäkring på totalt sett 1 000 kr där 600 kr skall förmånsbeskattas. De 600 kr bokförs på följande sätt.

 

 

Hoppas detta klargjorde frågan

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej!

 

Tack för svar!

 

Så har jag också uppfattat det (om ovan). 

 

MEN, på min faktura står det att "60 % av premien förmånsbeskattas och utgör underlag för arbetsgivaravgifter."

 

Betyder inte det att det ska betalas skatt också? 

 

I det exempel jag hittade här i tråden fanns det ju med konto för skatter (se mitt citat ovan) men inget "motkonto".

 

Elisabet

Hej

Det är arbetsgivaravgiften som är skatten på förmåner. Det tillkommer inte någon löneskatt så 2710 skall inte vara med och därför har det inte något motkonto.

Så exemplet jag skickade tidigare är det enda som behöver bokföras när det gäller förmånsbeskattningen.

Ha det fint
Joachim

OK!

 

Tack, då tror jag att jag förstår!🙏😍

 

Elisabet

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Öppnar denna tråd igen eftersom det nu börjar bli aktuellt med bokslut.

 

Om jag bokfört enligt ovan så hamnar ju båda dessa poster

 

D 7390 600

K 7399 600

 

under personalkostnader i resultaträkningen.

 

7390 som en minuspost och 7399 som en pluspost. De tar således ut varandra!?

Jag läser ovan att det är arbetsgivaravgiften som är skatten på förmånen, alltså 31,42% i det här fallet och den är ju med vad jag förstår.

 

Men summan på förmånen, alltså 600 i det här fallet, ska den inte komma med någonstans? På någon deklarationsblankett eller så?  Eller bokas den bara bort så här? Summan har ju redovisats som en förmån på AGI.

 

Elisabet

 

 

Hej Elisabet,

 

Det stämmer att 7300 och 7399 tar ut varandra och redovisas inte i företagets inkomstdeklaration. Det som redovisas i deklarationen är arbetsgivaravgiften på förmånen.

Förmånsvärdet redovisas dock i den anställdes inkomstdeklaration. 

 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Tack snälla för svar!

 

Elisabet