Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pelpet
UTFORSKARE

Förmånscykel - hur ska man bokföra och dokumentera?

Jag har läst på skatteverkets hemsida att man får skaffa förmånscykel (en eller flera) och att en förmån upp till 3000 kr/år är skattefri.

 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/cykelforman.4.46ae6b26141980f1e...

 

Baserat på detta så tänker jag att jag borde kunna köpa in en förmånscykel till företaget. Och om kostnaden hamnar under ca 12000 kr, så blir det hela helt skattefritt.

 

Frågan är bara hur jag ska redovisa det.

 

Räcker det med att jag köper in en cykel, bokför den som en övrig personalkostnad samt bilägger en bild som liknar den som är nedan (skatteverkets exempel) som ett bildunderlag till köpet? Då har jag ju ett klart och tydligt dokument som jag kan visa om det skulle bli en skattekontroll.

När det gäller förmånsbilar så ska man räkna på priset inklusive moms, så jag antar att man ska göra det här också.

 

Pelpet_0-1718550695240.png

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om företaget köper in cykeln så skall det inte bokföras som en personalkostnad utan du bokför det istället på konto 5410 förbrukningsinventarier eftersom det då är företaget som äger cykeln

Men i övrigt så kan du följa exemplet från skatteverkets sida när det gäller förmånsbeskattningen och det är inköpspriset inkl moms du beräknar förmånen på.

/Joachim