Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Förra årets förlust kvittas?

Jag är konfunderad. Kan ett tidigare års negativa resultat "återföras" in på årets vinst för att sänka det?
13 SVAR 13

Re: Förra årets förlust kvittas?

I inkomstdeklarationen sker just det:
tidigare åres förlust kvittas mot årets vinst.

I bokföringen görs däremot inget mellan åren.

Vilken bolagsform jobbar du i?

Mikael

.....och i deklarationen handlar det om skattemässigt resultat

Mikae

Helt rätt. Underskott får i näringsverksamhet rullas framåt hur länge som helst och kvittas mot framtida vinster.. 
NY MEDLEM

Ok, men hur lägger jag in det då? För det sker väl inte per automatik i Visma som jag har förstått?
Jag använder AB.

I AB följer resultatet med till nästa år när du bokför
8999 mot 2099 som årets sista transaktion

Mikael

......och i inkomstdeklarationen finns en ruta för ej utnyttjade skattemässiga underskott (förluster) på den blankett där det skattemässiga resultatet beräknas

Mikael

På så sätt följer det med år efter år

Mikael
NY MEDLEM

Hej! Jag blir lite konfunderad. Ska man inte föra över 2099 till 2098 och därefter till 2091 varje år efter att bokslutet är fastställt? Eller har jag missförstått det hela då? Ska föregående års resultat ligga kvar på 2099?

Du ska föra över årets resultat från 2099 till 2091 det första du gör på det nya året, 2098 är bara ett extra mellanled som du får hoppa över om du vill.

Det kommer sig av att i bolagets årsredovisning handlar det om två huvudbegrepp inom det fria egna kapitalet, årets resultat och balanserat resultat; balanserat resultat är samling av alla tidigare års resultat - även föregående års resultat.
Mikael