Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

katherinet
MEDLEM

Försäljning Swish privatkonto

Hej!

 

Jag fått ett par inbetalningar som hamnat på min privata konto pga kunder swishat till fel nummer. 

Kan jag ta ut de som eget uttag och bokföra i en klumpsumma? 

3041 Kredit

2611 Kredit

2013 Debet

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Du kan ta det som ett eget uttag och behöver inte sätta in dem om du inte vill, då jag antar att du är en enskild firma. Däremot så kan du inte bokföra de som en klumpsumma förutom om de kom in på samma datum allihopa, då går det bra. I annat fall så får du hantera dem på de datum de kom in på ditt privata konto, på enskilda verifikationer. 

Ha det fint.

 

Josefine

Lovisa_
MEDLEM

Jag har en liknade fråga. Jag har sålt på marknader innan jag fick ett företagskonto så alla betalnigar gick till mitt privata bankkonto.

 

Jag får runt 25 swishbetalningar under samma dag.

Kan dessa bokföras i klumpsumma? Hur bokförs det? Behöver jag skapa kvitton för varje transaktion, för hela dagen, eller inte alls?

Viktig fråga här är om det är aktiebolag eller enskild firma. I en enskild firma så har det ingen större betydelse att sånt här sker men i ett aktiebolag så kan Skatteverket se det som lön (om dom skulle upptäcka detta) det är därför viktigt att så fort man kan föra över samma belopp till bolagets konto. Även om Skatteverket även en sådan gång kan sätta sig på tvären så blir det ändå lite bättre...