Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäljning av bolagets egna aktier till investerare

Hej

 

Har ett AB som sålt ett antal av sina aktier till ett investeringsbolag.  Hur bokför jag detta?

Tack på förhand.

 

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Det är väl ägarna av aktierna som sålt en del av bolaget - detta påverkar inte bolagets bokföring alls. Men aktieboken ska uppdateras. 

Eller är det så att AB:t sålt en del av aktier de ägde i ett annat bolag till ett tredje bolag? Frågan är lite otydligt formulerad. 

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

 

Ska försöka förklara lite bättre 🙂

 

Företaget har fått in en stor summa pengar på kontot från ett investeringsbolag som i sin tur erhållit 45% av bolagets aktier. 

Aktieboken är uppdaterad och extra bolagstämma hölls. 

AB.ts tidigare ägare av samtliga aktier har ej erhållit några pengar privat.

 

Hade bolaget tidigare köpt egna aktier (enligt de speciella regler som gäller för detta) och haft dem bokförda (i debet) på kontot 2094, som en minskning av det egna kapitalet? 

 

Då ska vid försäljning det kontot krediteras med anskaffningsvärdet så att det nollställs och konto 2091 Balanserad vinst debiteras. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej så har inte aktierna varit bokförda.

 

Kanske rätt att bokföra på 3999 ist.

 

Nej, då är det fel gjort tidigare. Bolag får inte köpa sina egna aktier "hur som helst", det är väl reglerat. Hur har de bokförts vid anskaffningen då? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tror vi missförstår varandra lite, jag som är dålig på att förklara.

 

Bolaget har 50 000 kr i aktiekapital (500 st aktier) bokfört som man ska D1930 50 000:- och 

K2081 50 000:-

Nu har ett invest bolag betalt 1 200 000 kr och för detta erhållit 245 aktier enligt extra bolagsstämma.

Hur bokför jag detta?

D 1930 K ???

Men bolaget äger ju inte sina egna aktier, det är aktieägarna som äger aktierna! De har lagt in 50000 och för det fått 500 aktier. När aktierna säljs är det ju aktieägarna som säljer och gör vinsten. Den ska inte bokföras i bolaget. 

Men om det trots allt är bolaget som sålt aktierna måste de ha köpts in till bolaget vid något tillfälle och då skulle det bokförts som jag skrev tidigare. Vinst på sålda egna aktier ska bokföras som Balanserad vinst. Dvs inte över resultaträkningen. 

 

Hej

 

Osäker på om du behöver fler kommentarer men någon försäljning av aktier verkar inte ha skett utan:

 

1. Tidigare aktieägare har överlåtit 245 aktier (45%) till Investeringsbolaget. Överlåtelsen har skett utan köpeskilling då tidigare aktieägare "inte fått några pengar." Denna transaktion ska inte bokföras.

 

2. Investeringsbolaget har beslutat att ge ett Aktieägartillskott på 1 200 000. Det bokförs då som 1930 Debet och 2093 Erhållna aktieägartillskott. Kredit

 

Om så är fallet bör villkoren för Aktieägartillskottet fastställas och stämmas av mot Investeringsbolagets bokföring av belopp och aktieinnehav.

 

MVH

RoffaK