Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndreasRo
MEDLEM

Försäljning av maskin bokförd kto 1210

Hej!

Har bokfört en försäljning av inventarier från kto.  1210 kredit   maskiner

                                                                            kto.   2611 kredit   utg moms

                                                                            kto.   2013 debet   övriga egna uttag

 

I momsredovisningen ingår försäljningen i momspliktig omsättning och  i utgående moms 

hur bokför jag så att ersättningen för försäljningen ingår i rörelsens intäkter?

Tacksam för hjälp

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Jag börjar från början för att lättare förklara konteringen:

Inköp av maskin 10 000 kr bokförs på konto 1210

Avskrivningarna bokförs på 1219 i kredit.

När man säljer en anläggningstillgång så måste man därför tömma både 1210 och 1219 på de belopp som avser tillgången.

Om maskinen är avskriven med 2 000 kr när den säljs så är värdet 8 000 kr. Om du erhåller 10 000 kr + moms så har du en vinst på 2 000 kr och det ger följande kontering.

D 1930  12 500

K 2610   -2 500

K 1210  -10 000

D 1219   2 000

K 3973   -2 000

När du skapar momsrapporten så kommer du få en differens eftersom försäljning av inventarie inte är en omsättning i normal bemärkelse. Du gör därför en notering i textrutan på skattedeklarationen att du har sålt en inventarie, därav differens mellan omsättning och utgående moms.

Kan inte se att det här hjälper mig. Använder räkenskapsenlig avskrivning vid förenklat årsbokslut. Bokför ju då hela försäljningen mot inventariers kto 1210 Avskrivningen gör jag i samband med årsbokslutet mot 1219 Kredit ackumulerade avskrivningar och 7831 Debet avskrivning på maskiner o inventarier.

Hela likviden för försäljningen är 157 500 varav moms 31 500 Erhållen försäljningslikvid= 126 000 har bokförts kredit på maskiner och inventarier

Reglerna vid förenklat årsbokslut, hela försäljningssumman dras av som ersättning och nyköp under året tas upp och ökar avskrivningsunderlaget, som sedan kan skrivas av med 30 procent.

Så här har jag bokfört:

Ägaren har fått in betalning 157 500 på sitt privata konto så jag bokförde eget uttag med

D 157 500  kto 2013

K   31 500  kto 2611

 K 126 000 kto 2610

Har momskod 05(25) på inventariers kto

Är det så att jag måste bokföra försäljningen i något ytterligare steg för att försäljningsintäkten skall komma med som en intäkt i resultaträkningen?

Hur bokför jag då?

Har inte lagt upp inventarierna i bokföringen (har separat inventarieförteckning)

I momsredovisningen finns försäljningsintäkten medräknad

Tacksam för hjälp

När man säljer en inventarie så ska tillgången plockas bort både från anskaffningen och avskrivningen. 

Man ska ha ett anläggningsregister där samtliga inventarier som finns i balansräkningen på 12-konton finns upptagna post för post med anskaffningsvärde och ackumulerad avskrivning.

Tyvärr kan jag inte förklara på något annat sätt än det jag gjorde innan. 

Det du anger nedan har med försäljningssumman vid beräkning av årets avskrivningar har med den skattemässiga avskrivningen att göra.

Maskinen som är såld måste ha ett anskaffningsvärde, det är bokfört som en tillgång på konto 1210, sedan har man gjort avskrivningar på maskinen under den tid som man ägt den, det ligger i kredit på 1219. Det måste bokas bort för annars ligger maskinen kvar i balansräkningen fastän den är såld.

Maskinen har ett restvärde i bokföringen (anskaffningsvärde minus avskrivning), det restsvärdet ska jämföras med vad man fått för maskinen exkl moms och visar då vinst eller förlust.