Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

loona854
UTFORSKARE

Försäljning av nyinköpt inventarie

Hej,

jag har en enskild firma som fotograf och köpte en ny kamera för några veckor sedan. Efter att ha använt den ett tag kom jag fram till att jag inte är riktigt nöjd med den och att jag vill göra mig av med den igen. Fotobutiken jag köpte kameran av har erbjudit sig att köpa tillbaka den för köpesumman minus 20%. Nu undrar jag hur allt ska bokföras på ett korrekt sätt (jag använder programmet Visma Enskild Firma). Köpet av kameran bokförde jag som utbetalningstyp "Köp av inventarier, maskiner mm." 

1. Hur ska jag bokföra summan jag får tillbaka från fotobutiken. Det blir ju ingen vanlig retur av kameran utan mer som att jag säljer den till ett annat företag, eller?

2. Måste jag skriva en faktura till fotobutiken eller räcker det med underlaget jag kommer att få från fotobutiken som bokföringsunderlag?

3. Hur ska jag göra så allt blir rätt i programmet när det gäller avskrivning och moms? 

4. Finns det något annat jag behöver tänka på?

Tack på förhand!
Mvh, Verena

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är korrekt att det mer blir som en försäljning av en inventarie och inte en återlämnad produkt.

1. Du skall bokföra återbetalningen på följande sätt. Vet inte helt vilket konto du lagt inventarien på så du får byta ut det till rätt konto i din kontering ifall jag inte har med samma i min kontering. Även beloppen är fiktiva så du får ändra dessa också.

I mitt exempel kostade kameran 30 000 inkl moms. Summan du fick återbetald var 24 000 (20% av priset du betalade)

2. Underlaget du fått av fotobutiken räcker som underlag.
3. Om inga avskrivningar är gjorda än på kameran så räcker konteringen ovan.

4. Det räcker med att bokföra det som ovan.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

loona854
UTFORSKARE

Hej igen,

tack för svar!
Går det även att göra så att jag bokför betalningen av kameran som eget uttag istället, så att kameran aldrig registreras som inventarie i firman? I så fall kan jag sälja den som privatperson istället, det skulle kännas lite enklare... Går det att göra så? 

Hälsningar,
Verena

loona854
UTFORSKARE

Någon som vet?
Mvh,
Verena

Hej @loona854 

Det bör vara okej att göra så men jag rekommenderar dig att kolla med Bokföringsnämnden och/eller Skatteverket för att vara på den säkra sidan.

Vänligen 

Pamela