Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

bokbok
NY MEDLEM

Försäljning böcker

Jag säljer begagnade böcker via främst tradera och bokbörsen som är inköpta via främst secondhandbutiker. Helt ny på bokföring. momsbefriad

Fråga1: Säg att jag köper in 40 böcker för 300 kr, var lägger jag in det i programmet. Visma eekonomi

Fråga2: Sen säljer jag böckerna styckvis. Säg att jag säljer 1 bok för 250 kr, bokbörsen tar 13 sek i avgift. kunden betalar dessutom 62 kr i frakt. så jag kommer få in 312 kr. Jag betalar ju frakten. Vart och hur för jag in det?

/bokbok

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inköpet av böckerna skall du bokföra på konto 4020 inköp VMB (vinstmarginalbeskattning).

När du sedan säljer en bok inkl frakt och tradera drar av sin avgift så blir konteringen lite mer omfattande. Detta för att försäljningen av själva boken är momsfri, frakten momspliktigt och även avgiften skall det redovisas moms på. Konteringen blir då på följande sätt.

Om bokbörsen tar 13 kr i avgift från det som betalas ut så borde du rimligen få in 299 kr på företagskontot? Får inte ihop beloppen annars så visar med det som exempel.

/Joachim

bokbok
NY MEDLEM

Hej!

Tack för svar, lite ny på det här

Ska inköpen in på 4020 alltså (VMB) även fast jag är momsbefriad?

En annan fråga: Om jag gör inköp med "egna" pengar, bokför jag det som en skuld till mig i företaget? och måste jag föra tillbaka pengarna till mitt privata konto från företagets, eller kan det stå kvar som en skuld.

Tack

Hej

Ja du kan använda 4020 för inköpen då det inte är någon moms på det kontot alls och skulle det vara så att du passerar brytgränsen för när man måste börja redovisa moms så har du bokfört inköpet på "rätt" konto vilket underlättar hanteringen längre fram.

Det stämmer att inköp med privata pengar skall bokföras upp som en skuld. 2018 egen insättning kredit 4020 Debet.
OM man vill föra tillbaka pengarna till sig själv privat är något du väljer helt själv. Det finns inte något krav på att göra detta utan det kan stå kvar som en skuld på 2018 under hela året. När man sedan gör bokslut/Deklarerar så för man om summan man lagt ut till konto 2010 eget kapital.

Du kan läsa mer om eget kapital i länken nedan.

Eget kapital/Omföring av eget kapital

/Joachim