Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Försäljning/inköp av inventarie

Jag har haft en EF som ägt ett släp, har nu ombildat till AB och då sålt släpet till AB...

Hur bokförs detta?

 

Jag har via inventarier reg släpet som sålt.. Men hur gör jag sen i EF? För att momsen skall bli rätt?

Och hur gör jag sen i AB?

Hoppas någon kan förklara så jag fattar! Har försökt förstå via andra trådar och svar men inte riktigt fått ihop det ändå..

 

Tack på förhand 🙂

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

EF bör sälja släpet till AB, då får AB en korrekt faktura att bokföra. Detta fungerar bäst om båda enheterna är momsregistrerade.

 

Alternativt tar du ut släpet som eget uttag ur EF till marknadsvärde (och redovisar utg moms i EF) och säljer till ABt men då får inte ABt lyfta nån moms.

 

 

CarinaEsp
CHAMPION

Om du ombildade EF till ett AB, gjordes det då inte en överlåtelse av balansposterna i den affären? Det brukar vara det bästa förfarandet när man flyttar över verksamheten till ett AB, men det kräver visserligen hjälp med avtal mm.

Ska jag skapa en faktura med artikel försäljning av inventarie? För att det ska ses att det är just det? Eller behöver jag göra något mer för att kunna koppla samman det hela?

 

Nej, det gjordes inte. Hade kontakt med en bokföringsfirma i samband med ombildningen men det var inget som kom på tal...

Hej,

 

Vad synd att du inte fick hjälp med att göra en ordentlig ombildning.

 

Har du avregistrerat den enskilda firman, eller har du momsregistreringen kvar?

Du kan skapa en kvittens eller faktura från den enskilda firman till AB. Tänk på att det inte är en omsättning, men att momsen ändå ska stå i ruta 10 på skattedeklarationen. I fältet för upplysning så uppger du att det avser försäljning av inventarie.