Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäljning lastbil till privatperson

Har sålt min lastbil till en privatperson kontant och undrar om följande bokföring är korrekt. 

 

Pengar in på kontot 

1940 D 40000

1518 K 40000 (eftersom jag inte skrivit någon faktura)

 

Och när jag väljer "sälj tillgång" från registret i anläggningstillgångarna.  

1240 K 28125

1249 D 24965

3970 K 36840

1518 D 40000

 

Är denna bokföring korrekt eller behöver jag göra något mer ? 

 

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Eftersom du använder Visma eEkonomi så finns det vissa steg du kan följa för att få rätt på det, det finns även vissa automatiska funktioner som underlättar hanteringen betydligt. I vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång så följer du stegen under rubriken Bokföra försäljning med manuell verifikation eftersom ingen faktura skrivits.  

Vi börjar här tänker jag, skulle något känns minsta oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,

 

Det är den jag har följt men måste jag skapa en manuell verifikation när jag inte behöver bokföra någon moms? (eftersom det är till privatperson) Räcker det inte med att jag då gör steg två och tre enligt mitt exempel?  🙂

 

/Pierre

Hej igen Pierre,

Jag funderar lite på hur du menar här. Vid inköp till företaget från privatperson registreras ingen ingående moms eftersom privatpersonen inte är momsregistrerad men vid försäljning inrikes så bokför du på samma sätt oavsett om man säljer till företag eller privatpersoner, lika så gällande momshanteringen. Därför så funderar jag nu på om det verkligen är riktigt att denna försäljning är momsfri? Om det ska dras moms på försäljningen beror på vad som gällde vid inköpet, på Skatteverkets sida om Bilar och moms kan du läsa mer om vad som ska gälla för dig.

 

Oavsett så ska du följa alla 3 steg i länken ovan, detta för att försäljningen som registreras i steg 2 justerar försäljningen som registrerat i steg 1 och risken finns att det missas om du hoppar över ett steg. Ska försäljningen vara momsfri så registrerar du helt enkelt ingen moms i första steget utan registrerar hela försäljningen på försäljningskontot. Jag tänkte också på att det var en kontant försäljning, normalt så bokförs kontanta inköp och försäljningar på konto 1910 - Kassakonto. 

Återkom om något känns oklart! 🙂
/My 

 

Om du lyfte moms på inköpet så skall du även ta ut moms på försäljningen, oavsett till vem du säljer. Vem du säljer till styr väldigt sällan hur du gör med momsen.