Mitt företag säjer en tjänst för en fast summa + moms.
Som en del i denna tjänst hyr jag in maskiner från en icke momspliktig verksamhet och då utan moms.
En del av intäkten är för att täcka hyran och där uppstår en förlust i den moms jag inte kan dra av mot den icke momspliktiga verksamheten.
Hur skulle ni rekommendera att man hanterar detta?
Hej!
Tack för din fråga. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad det är du frågar hur du skall hantera? Om du menar hur du bokför själva hyran av maskinerna så skulle det nog kunna anses som antingen en försäljningskostnad inom 60XX kontogruppen, alternativt legoarbete/underentreprenad dvs att du hyr in en tjänst som gör denna tjänsten istället för dig. Det blir då inom kontogruppen 46XX istället.
Även om kostnaden är momsfri så behöver du redovisa moms på hela din tjänst du säljer, så är det de du menar med att det uppstår en förlust i momsen? Det du kan tänka på när det gäller vidarefakturering är att man lägger på momssatsen som man säljer med, oavsett om kostnaden du betalar är momsfri eller inte, samt att det finns inga regler kring hur mycket man får vidarefakturera utan det är upp till dig och din kund. Med det sagt, så bör det inte bli någon skillnad för dig om man gör följande:
Hyran du gjort är på 1 000 kr. Du fakturerar din kund 1 000 + moms, dvs 1 250 kr. På så sätt så har du ju betalar 1 000 kr, och din intäkt är 1 000 kr samt momsen blir redovisad samt betalad till Skatteverket med 250 kr. För kundens del så blir ju deras kostnad lika stor som om de hade hyrt in själva, då de har rätt att dra av den ingående momsen på 250 kr och därmed blir deras kostnad 1 000 kr i slutändan.
Så med det sagt, det finns inte så mycket du kan göra förutom att du fakturerar kunden så att ex moms är beloppet lika högt som du betalade för hyran åtminstone, så att du inte förlorar på att erbjuda detta i din tjänst.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig säg gärna till om jag missförstod något, ha en fin dag!
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.