Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ervis
MEDLEM

Försäljning till privat person i Sverige

Hejsan,

Jag är liten osäkert att bokföra detta: 

En vara säljs från shopify till en kund i Sverige. Shopify skickar en betalning på företagskontot på

12.44 EURO.

1) Här bokför jag första steget: Försäljning av varor inom EU

1932         12.44 EURO

3051                            9,952 EURO

2611                            2,488 EURO 

Undantags från shopify avgiften, detta slipper vi.

Jag undrar hur bokför vi första transaktionen som är i annat valuta, i EURO? Är det rätt som jag har gjort?

2) Det andra direkt efter inbetalning har kommit in samma dag, flyttar beloppet på 1244 EURO på företagskontot i SEK , med en valuta kurs 11,391220 , 141,70 SEK.

3) det bli Ingående belopp på svenska kontot samma dag på 14170 SEK.

Kan ni tydlig förklara för mig hur ska man bokföra dessa 3 händelser ?

Det sista som jag behöver är ett återbetalning av shopify månadsavgiften på 36 EURO på företagskonto på EURO, hur ska bokföra detta. Vanligtvist dras pengarna direkt från primera kontot på Svenska Kronor.

Tack för alla hjälp.

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Konteringen i sig är i princip rätt men den skall bokföras i svenska kronor så beloppen behöver räknas om till SEK. All boköring skall alltid göras i svenska kronor. Sedan bör du byta ut 1932 till ett 15 konto istället så det ligger som en fordran på shopify. 
Rekommenderar konto 1511 Kundfordringar.

1511 Debet
3051 Kredit

2611 Kredit

2. När du sedan för över pengarna från Shopify till ditt vanliga företagskonto så skall den överföringen göras på detta sätt.

1930 Debet Företagskonto 14 170
1511 Kredit (Summan på 1511 från konteringen i punkt 1)
8330 Debet eller kredit (Ev valutakursdifferens)

3. Detta bör vara samma händelse som punkt 2 bara det att det sker samtidigt på både företagskontot och shopifykontot.

/Joachim

Hej,

Angående valutakursen på punkt 1 eftersome det har skett samma dag som pengarna frå företagskonto i Euro överförs på företagskonto i SEK, ska använda den angivna kursen som själva banken har använd ? dvs 11,391220 i detta konkretiska exemplet ?

Angående punkt 2) är jag liten otydligt fortfarande för att pengarna från shopify förs in först på företagskonto på EURO, så in med 12.44 EURO. Sedan har de övörförat på företagskonto i SEK med valuta kurs 11,391220 som blev ut med 12.44 Euro från EURO kontot och in med 141.70 SEK på SEK kontot. 

Angående punkt 3 är återbetalning för köp av tjänst utanför EU, månads betalning. in på företagskontot med 36Euro bara.. Så finns ingen 15 konto här ... 

Tack så mycket för hjälpen.

Mvh//

Ervis

Hej

1. Det stämmer att du kan använda den kursen som banken har använt.

2. I så fall måste du även här omvandla de 12,44 Euro till SEK och bokföra Det på följande sätt

1980 Valutakonton debet
1511 Kundfordringar Kredit

3. Överföringen från valutakontot till företagskontot skall du sedan bokföra på detta sätt

1930 Företagskonto debet
1980 Valutakonto Kredit

Är lite osäker på om det blir en valutakursdifferens på någon eller alla av dessa händelser men om allt sker samma dag så bör det inte komma upp någon valutakursdifferens. Skulle det göra det så kan du använda konto 8330 för den.

/Joachim

Hej Joachim,

Om vi kan tar i turordning alla 3 transaktionerna som har skett för att tydligtgöra lite gran. 

Jag bifogar ett bild från kontot i EURO där sker 1) insättning av Shopify på 12.44 Euro och sedan överföringen på de till SEK konto, så 

2) ut med 12.44 EURO samt kontot på SEK 3) in med 141.70 SEK från överföringen frå EURO kontot.

Hur skulle vi bokföra i turordning alla 3 transaktionerna?

Medan punkt 4) är Återbetalning för månadsabonemang hos shopify, så först var detta bokfört som inköp av tjänst utanför EU och pengarna hade dragits från kontot i SEK nån dag innan. 

1930 K

4531 (momskode 22)  D

2614 (momskod 30) K

2645 (momskod 48) D

så har jag bokfört betalningen till shopify iallafal.

Sedan den återbetalning är liten osäkert.

Tack för hela hjälpen, vill bara förstå rätt en gång sedan behöver inte fråga mer. 🙂

konto i EURO.pngKonto i SEK.pngKonto i Euro Återbetalning..png

Hej

1. försäljningen skall först bokföras som du själv skrev men i svenska kronor. 

1511 Debet 100
3051 Kredit 80

2611 Kredit 20

2. Insättningen på valutakontot skall sedan bokföras så här. Bifogar två olika exempel beroende på om det uppstår någon valutadiff eller ej.

Utan valutadiff

1980 Debet 100
1511 Kredit 100

Med positiv valutadiff (Blir diffen negativ skall beloppet på 8330 in i debet istället.

1980 Debet 105
1511 Kredit 100
8330 Kredit 5

3. Överföringen till företagskontot skall sedan bokföras på detta sätt. Gör även hör två exempel ett utan valutadiff och ett med en negativ valutadiff denna gången så ser du även hur det ser ut.

Utan valutadiff

1930 Debet 100
1980 Kredit 100

Med negativ valutadiff.

1930 Debet 100
1980 Kredit 105
8330 Debet 100

Som du ser på punkt 1 och punkt 2 så är konto 1511 med i båda dessa. Summan på 1511 skall vara densamma på båda dessa för att den fordran som bokförs upp skall bli noll efter båda två är bokförda.

Samma sak med punkt 2 och punkt 3 men där är det konto 1980 som skall bli noll förutsatt att hela behållningen för den eller de händelser som det gäller förs över.

/Joachim

Hej Joachim,

En sista korta förklaring på punkt 1 och 2, 

Om vi registrerar försäljningen på svenska kr som är helt korrekt och jag tar det exempel som du har tagit: ( Vi säger att vi har ett försäljning på 80 Euro, blir 100 sek efter konvertering)

1511 debet  100 sek

3051 kredit   80 sek

2611 kredit   20 sek

Nu på punkt 2: 

Efter på ditt exempel du har tagit samma siffra och bli lite svårt att förstå exakt men Insättning på valuta konto i Euro hur ska bli då : 

1980 debet (80 Euro)

1511 kredit   (100 SEK) 

Liksom kan man bokföra med båda valuter a i samma konteringen eller vad är som jag missar här ??

Samt jag hade ett punkt 4 på mitt exempel om du kan ta och den, det var återbetalning av shopify månads avgiften.

Det kom in på valuta kontot och är där, ingen överföring eller sånt.

först var detta bokfört som inköp av tjänst utanför EU och pengarna hade dragits från kontot i SEK nån dag innan. 

1930 K

4531 (momskode 22)  D

2614 (momskod 30) K

2645 (momskod 48) D

så har jag bokfört betalningen till shopify iallafal.

Tack snälla.

//

Ervis

Hej

1 Det är helt korrekt.

2. Summan på 1980 skall också omräknas till SEK var därför som jag tog samma belopp på ett av exemplen. Det kan som jag även visade med ett annat exempel vara en annan omräkningskurs för själva överföringen och då kan summan på 1980 vara ett annat i SEK och då skall man redovisa skillnaden mellan den summa och de 100 kronorna som ligger på 1511 som en valutakursdifferens.

Ber om ursäkt missade helt punkt 4. 

Återbetalningen skall bokföras på samma sätt men du vänder på debet och kredit. man vill att kostnaden skall reduceras med det återbetalda beloppet. 
Konteringen blir då på följande sätt.

1930 D

4531 (momskode 22)  K

2614 (momskod 30) D

2645 (momskod 48) K

/Joachim

Hej Joachim,

Tack för alla förklaringar. Nu har jag ett tydligare bild.

Det ända på punkt 4 nu med återbetalning, pengarna har kommit in på 1980 36 euro

1930 finns det ingen transaktion där!

Ska jag ta istället:

1980 D (omräknat i SEK med återbetalningsdag valutakurs från banken)

4531 (momskode 22) K

2614 (momskod 30) D

2645 (momskod 48) K

Och om det finns diff från valuta kursen vid inköps av tjänsten datumet och återbetalnings datumet då använder jag kontot för valuta diff också  8330. 

För att 1930 används inte här vid återbetalning tror jag. 

Därefter om jag ska överföra de från Euro till Sek

Då ska jag 1930 D

1989 K (omräknat i Sek med dagens valuta. Här skulle inte finnas nån valuta diff eller hur. Vi bara använder överförings dag valutakurs?)  

Tack snälla.

//

Hälsningar,

Ervis

Hej

Det låter helt korrekt som du har angett det i frågan.

/Joachim

Ervis
MEDLEM

Hej,

Tack för alla svar och din tid. Väldigt hjälpsamt! 

Ha en fortsätt trevligt vecka.

Hälsningar,

Ervis