Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

loona854
UTFORSKARE

Försäljning via Etsy

Hej,

jag säljer digitala produkter till privatkunder i och utanför EU på plattformen Etsy.com och undrar hur intäkterna från och avgifterna till Etsy ska bokföras.

Undrar även vad jag behöver för underlag varje månad. Jag får en faktura från Etsy på avgifterna, men vad kan jag ta som underlag för intäkterna? Räcker det om jag skriver ut en transaktionsrapport från Etsy? Vad måste den innehålla i så fall?

Behöver jag skilja mellan försäljningar i och utanför EU när det gäller bokföringen?

När det gäller momsen så tar Etsy ut den från kunden och sköter sedan betalningen/ redovisningen till respektive land. (mer info: https://help.etsy.com/hc/en-us/articles/115015587567-How-VAT-Works-on-Digital-Items?segment=selling) Behöver jag göra någonting mer när det gäller momsen? För Skatteverket ser det väl ut som att det inte betalas någon moms alls av mina kunder, eftersom den inte finns med i min bokföring? 

Jag är momsregistrerad sedan tidigare eftersom jag även driver en verksamhet som fotograf (enskild firma). Jag angav mitt VAT-nummer hos Etsy och blir därmed inte debiterad någon moms på Etsy-avgifterna. Men behöver jag göra någonting mer i min bokföring när det gäller moms på avgifterna?

Fakturorna på avgifterna är utställda av Etsy Ireland och inte Etsy USA. Jag antar att det kan ha betydlese för någonting också.

Finns det någonting mer jag behöver tänka på?

 

Jag bokför med programmet Visma Enskild Firma.

Hoppas ni kan hjälpa mig med det här, känner mig lite uppgiven just nu...
Hälsningar,
Verena

12 SVAR 12
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Verena!

 

Vad gäller underlag för intäkterna bör det räcka med transaktionsrapporten från Etsy, men dubbelkolla gärna detta med Skatteverket.

 

Baserat på din information att Etsy tar ut momsen från slutkunden samt sköter betalningen/redovisningen till respektive land behöver du bokföra de intäkter du får från Etsy och redovisa dessa i ruta 39 i momsrapporten (försäljning av tjänst till näringsidkare i annat EU-land). Du behöver även redovisa försäljningen i en periodisk sammanställning då din intäkt är inom EU B2B. 
 

Du behöver inte skilja mellan försäljningar i och utanför EU i detta fall eftersom det är Etsy som hanterar moms och deklaration kring detta. Dina intäkter är mellan dig och Etsy.

 

Om fakturorna på avgifterna är utställda av Etsy Ireland och inte Etsy USA ska dessa redovisas i ruta 21 på momsrapporten (inköp av tjänst inom EU). Du skall alltså inte redovisa någon svensk moms på dessa.

 

I mitt svar ovan har jag utgått ifrån att du enbart har försäljning av digitala produkter dvs tjänster.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fråga, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

Hoppas att du får en fin eftermiddag!

/Tinne

loona854
UTFORSKARE

Hej Tinne,

tack så mycket för ditt svar!
Mvh,
Verena

loona854
UTFORSKARE

Hej igen Tinne,

 

jag försöker förstå det här med momsen på Etsy-avgifterna. Du skrev ju att jag inte ska redovisa svensk moms på dem, men när jag läser i guiden för Visma Enskild Firma, så står det följande:

"Programmet hanterar inköp av tjänster från andra EU-länder enligt huvudregeln där det är köparen, d v s ditt företag, som i Sverige ska betala in moms till svenska staten för ett sådant köp. Momsen är då vanligtvis 25 procent.

[...]

Om företaget bedriver momspliktig verksamhet är momsen som betalas till svenska staten på köp av tjänster från EU-länder avdragsgill, d v s på samma sätt som vanlig ingående moms som betalas på köp av tjänster inom Sverige. Den svenska momsen på dessa affärer blir alltså i regel ett nollsummespel, men inte för de företag som bara har momsfri försäljning och inte får göra avdrag för ingående moms som betalats."

Jag får inte riktigt ihop det... Ska jag betala svensk moms på Etsy-fakturona eller inte? Varför/ varför inte? 
Tack på förhand!
Verena

Hej!

 

Det står kanske lite knepigt i just den meningen, men det betyder att man skall redovisa momsen som köpare och inte som säljare. Så det min kollega menar med att Etsy avgifterna skall redovisas i ruta 21 och ingen svensk moms så menar hon ingen vanlig svensk moms utan enligt huvudregeln där man som köpare redovisar både ingående och utgående moms i ruta 48 respektive 30 samt inköpet i ruta 21. Detta kallas fiktiv moms, i och med att det bara skall redovisas men betalas inte då det blir både ingående och utgående moms och är normalt sätt 25% beräkning. 

 

Så ingen vanlig svensk moms skall redovisas på Etsy avgifterna i och med att företaget inte är svenskt utan blir inköp tjänst inom EU. Du skall inte redovisa någon moms på försäljningen utan redovisar det så som min kollega beskrev, då i ruta 39 och även lämna in en periodisk sammanställning. 

 

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det fint!

Josefine

Hej Josefine,

ok, tack så mycket för ditt svar, då är jag med!

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska bokföra det hela i Visma Enskild Firma. 

Intäkterna ska alltså bokföras som försäljning av tjänst till näringsidkare i annat EU-land. En sådan inbetalningstyp finns inte från början i Visma Enskild Firma, men jag såg att jag kan lägga till inbetalningstypen ”Försäljning av tjänster till annat EU-land - momsfri”.  Är det rätt inbetalningstyp? Är det bara att lägga till den och sedan är det färdiginstallerat så att det blir rätt i momsdeklarationen sedan också?

Fakturorna på avgifterna ska alltså redovisas i ruta 21 på momsrapporten dvs. som inköp av tjänst inom EU. Är rätt utbetalningstyp ”Inköp av tjänster med omvänd moms” då? I er guide pratas det om byggbranschen i samband med den här utbetalningstypen, så jag blir lite osäker på om det är rätt. Det är kanske snarare så här jag ska göra: Inköp av tjänster från EU-länder då köparen redovisar momsen (visma.net) Men varför står det "När du ska registrera inköp av varor " i tredje stycket, texten handlar väl bara om inköp av tjänster? 

 

Eller ska jag kontakta supporten för Visma Enskild Firma för de här frågorna?


Hälsningar,
Verena

Hej igen!

 

Inga problem alls, skönt att höra. 

 

Vi har tyvärr ingen support för programmet Visma Enskild firma i forumet, men däremot går det utmärkt att kontakta supporten via denna länken här för att få hjälp med dina frågor kring hur du hanterar det i programmet. Det jag kan säga är att inköp av tjänster med omvänd moms relaterar till omvänd byggmoms, dvs i byggbranschen så det bör vara den andra vägledningen du pratar om som du skall följa. Jag vågar dock inte svara på det till 100% utan det är bäst att kontrollera med supporten för Visma Enskild firma så att du får det hanterat korrekt i programmet. Gällande att det står "När du ska registrera inköp av varor" så skulle jag säga att det råkat slinka in varor i meningen istället för tjänster, då själva vägledningen handlar om inköp tjänster innanför EU. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för ditt svar!
Jag ska kontakta supporten för Visma Enskild Firma!

Att kunna få hjälp med bokföringen här i forumet är verkligen guld värt! Tack för era utförliga och pedagogiska svar! 😊

Hälsningar,
Verena

Hej igen!

 

Låter som en bra idé! Roligt att höra att det uppskattas, det är bara att höra av dig igen om det uppkommer fler funderingar! 🙂 

Ha en fin helg.


Josefine

Hej igen Josefine,

jag mailade till Skatteverket för att dubbelkolla att allt blir rätt enligt deras regler. Och nu har jag blivit lite förvirrad igen…

Jag förklarade att Etsy tar ut momsen från slutkunden och sedan sköter redovisningen till respektive land och att jag har förstått det som att Etsy då tekniskt sätt blir min kund och att jag ska bokföra mina intäkter från Etsy som "försäljning av tjänst till näringsidkare i annat EU-land" och redovisa detta i ruta 39 i momsrapporten. Skatteverket bekräftade att detta är korrekt.

Men när jag förklarade att jag tänkte bokföra fakturorna på Etsy-avgifterna som "inköp av tjänst inom EU" och redovisa dessa i ruta 21 på momsrapporten så fick jag följande svar: ”Inköp av förmedlingstjänster omfattas av huvudregeln och ska redovisas i ruta 21 av köparen. Utgående moms ska redovisas i ruta 30 och om avdrag finns görs det i ruta 48 som en ingående moms. Observera att inköp av förmedlingstjänster innebär att Etsy därmed skulle sälja tjänsterna i någon annans namn. Det stämmer inte överens med förutsättningarna i fråga 1 där det framgår att Etsy säljer i eget namn. Du får därför ett generellt svar på denna fråga då vi inte kan utläsa om detta innebär att Etsy säljer i eget namn eller annans namn? För att få svar på den frågan bör du kontrollera med Etsy vad ni har kommit överens om.”

Det verkar lite knepigt… Etsy säljer ju inte de digitala produkterna i eget namn, men de tar ändå hand om momsen. Eller ska Etsy-avgifterna bokföras på något annat sätt ändå för att det ska gå ihop (dvs. inte som förmedlingstjänst)? Är det en förmedlingstjänst om jag har en shop på deras plattform? Etsy tillhandahåller ju egentligen bara en virtuell butikslokal på deras plattform och en betaltjänst till mig. Räknas det som förmedling?

När jag frågade vad jag ska ha för bokföringsunderlag för intäkterna, så skrev Skatteverket att jag måste ställa ut en faktura för den försäljning som jag gör till Etsy och att jag ska använda fakturan som underlag till bokföringen. Kan det verkligen stämma? I praktiken får jag ju in utbetalningen från Etsy först och behöver i så fall skriva en faktura i efterhand. Det är väl inte riktigt det en faktura används till, men det kanske är så man ska göra?

Vänliga hälsningar,
Verena

Hej igen!

 

Det är lite svårt för de verkar ju ändå anse att du har rätt i att du skall anse att försäljningen sker mellan dig och Etsy och inte dig och slutkunden, i och med att de bekräftar att du skall hantera försäljningen som försäljning av tjänst inom EU till ett annat företag. Detta borde ju i sin tur betyda att du skall hantera avgifterna som inköp av tjänst inom EU, dvs som inköp av förmedlingstjänster. 

 

Jag tänker att du kan ta Skatteverkets råd och kontakta Etsy kring vad ni kommit överens om, men då de hanterar momsen m.m så bör det vara så att de anser att de är förmedlare av dina produkter och säljer i sitt egna namn (trots att det egentligen är i ditt namn). Det är ett klurigt område med inga direkta raka svar tyvärr, men i denna vägledningen så kan du läsa mer om reglerna för just plattformsföretag som Etsy är. 

 

Gällande det sista så är det lite svårt att säga, tycker det beror på vad du får för underlag från Etsy. En faktura bör ställas ut om du inte får något underlag från Etsy gällande försäljningen mellan er, men kan rimligtvis inte behövas om du redan har ett originalunderlag. 

 

Om du känner dig osäker kring detta så kan det vara bra att kontakta en konsult som kan hjälpa dig kring hur du bör tänka utifrån dina förutsättningar och vad för råd du fått från Skatteverket så att du känner dig säker på hur du skall hantera allt. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej igen Josefine,

jag har en till fråga och den gäller faktureringen till Etsy. Det går visst inte att ställa ut fakturor till utlandet i Visma Enskild Firma. Skulle jag kunna skapa fakturorna manuellt utanför programmet? Eller blir det fel på något sätt om jag bara lägger in intäkterna som försäljning av tjänst till företag? Jag bokför ju enligt kontantmetoden, så det kanske inte spelar någon roll om jag skapar fakturor i programmet eller utanför? Eller tänker jag fel? Jag läste i alla fall att man får ha flera olika nummerserier för fakturor, men det kanske finns något annat som gör att man inte kan hantera det på det viset?

Är jag skyldig att faktiskt skicka fakturan till Etsy? Det är ju ingenting de vill ha eller behöver och jag får ju faktiskt utbetalningen från dem först och skapar fakturan efteråt. Är denna faktura endast tänkt att vara underlag till min bokföring eller måste den skickas?

Vad jag förstår måste Etsys VAT-nummer och texten "omvänd betalningsskyldighet / reverse charge" finnas med på fakturan. Finns det något annat jag behöver tänka på?

TACK på förhand!
Verena

 

Hej igen!

 

Jag kan tyvärr inte exakt hur det programmet fungerar, men rent bokföringsmässigt så finns det inga hinder att skapa fakturor utanför systemet så länge du inte skapar i samma fakturanummerserie som den du har i programmet, annats blir dubbletter. Sen hur du sedan hanterar det i programmet så får jag hänvisa till supporten, men det finns inga hinder rent bokföringsmässigt att göra så som du beskriver. 

 

Jag skulle säga att det beror på vad du får för underlag från Etsy. Om du får tex korrekta och tillräckliga underlag från Etsy så bör du inte behöva skicka något till dem, för då skapar du ju egentligen bara det för dig själv som ett kompletterande underlag. Detta kan du kontrollera med Skatteverket för att säkerställa att du har så rätt underlag som möjligt och att du slipper gör merjobb. 

 

Här kan du läsa vad som finns för regler kring innehåll i faktura, men jag skulle säga att det är de två främsta uppgifterna du behöver tänka på när du skapar sådana fakturor ja. 

Ha en fin helg!

 

Josefine