Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sara__38
MEDLEM

Förskott från kund

Hej,

Vi har fått in ett förskott från kund och jag har bokat detta 1930/2610+2420

Hur gör jag sen när kunden fått sina varor och ska boka bort förskottet?

Skapar jag en faktura och lägger in varorna kund fått så blir det ju som en vanlig faktura med moms på. Och det vill jag ju inte eftersom jag redan momsat den?

 

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Har du inte redovisat någon moms på underlaget kunden fått för inbetalning av förskottet så hade jag lagt hela bruttobeloppet på konto 2420. När du sen skapar en faktura så kvittar du bort den som betald mot 2420.

 

//Carina

Sara__38
MEDLEM

Hej, precis det hade ju varit det lättaste.

Men man ska tydligen redovisa moms när förskottet erhålls. Så det har jag gjort.

 

Hej!

 

Jag hoppar in i din och CarinaEsp's tråd så att du skall få svar. Om du nu har redovisat moms på förskottet och nu så kommer det i bokföringen se ut som nedan för att bli rätt:

2420 med belopp ex moms i debet och 3XXX konto med belopp ex moms kredit för att visa intäkten. 

 

Fakturaunderlaget blir ju den fakturan du skapade när du fick förskottet, i och med att det är då du redovisade momsen så skall du även ha skapat ett underlag som redovisar momsen samt vad förskottet gäller. Du kan ju skapa någon form av orderbekräftelse/kvitto eller liknande för att ha som underlag till att leveransen av varor nu skett. I och med att det är förskottsbetalning så har redan fakturan för försäljningen skapats och man skall nu bara redovisa att varorna har levererats för att få intäkten i rätt period. Detta är mer en sorts periodisering vilket gör att det inte riktigt finns något underlag som skall skapas, men man kan bland annat använda kvittot för betalningen eller förskottsfakturan för att hänvisa till vilken varuförsäljning det gäller. 

 

Ha det fint!

Josefine