Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Inguna
MEDLEM

Förskott till EU leverantör

Hej!

 

Jag ville fråga er hur hanterar ni förskott till EU leverantör i Visma eekonomi? Använder ni fliken Leverantörsfakturor på något sätt här eller gör bara manuella verifikationer?

Frågan uppstår eftersom jag har gjort manuell verifikation där jag debiterar 1480 och krediterar 1930. Detta gjorde jag efter jag har fått orderbekräftelse från leverantör och gjorde betlningen.  Sedan, när varan är levererats och faktura kommits ville jag lägga den fakturan under Leverantörsfakturor men hur hanteras det vidare, hur kan man markera att den fakturan är redan betald och kreditera konto1480 via Leverantörsfakturor. Självklart kan jag göra manuell verifikation och kreditera 1480 samt lägga dessa fiktiva moms, men då saknas ju historik under den respektive leverantör.

Eller registrerar ni en order som leverantörsfaktura och använder inte alls konto 1480 till EU leverantörer.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar här 🙂

 

Tack på förhand.

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej 

Jag kan förklara hur jag hade gjort, men är osäker på hur det fungerar i eEkonomi.

Du behöver lägga upp ett nytt betalsätt som går mot konto 1480, kan döpa det till "Kvittning förskott". Det är här som jag blir osäker eftersom jag inte kan funktionerna i eEkonomi.

 

Du registrerar leverantörsfakturan som en vanlig leverantörsfaktura.

När den är registrerad så gör du en betalning som går mot konto 1480.

Tack för svaret! 

Men ser ut att det går inte i eekonomi, man kan lägga bara bankkonto eller kassakonto som betalsätt. iaf kunde jag inte hitta.

jag har för mig att betala från "annat konto" inte går i alla varianter av eEkonomi men det är en riktigt smidig funktion. Då kan man boka av en faktura mot precis vilket konto som helst.