Hej,
Har fastnat helt på hur jag ska bokföra dessa uppgifter. Hur ska jag gå tillväga?
Leasingavgift 1437
Extra leasingavgift ex moms 43289
Interimsavgift 1178,40
Adminavgift 60
Uppläggningsavg 695
Tidigare inbet extra leasingavg ink moms -54111,25
Moms på (46695,40) 11673,85
Totalt att betala denna faktura 4258.
Tacksam för svar.
Löst! Gå till lösning.
Först tre frågor; är det ur momssynpunkt person- eller lastbil? Hur långt är leasingavtalet? Den första förhöjda avgiften, betalades den med pengar eller via ett inbyte av en liknande bil?
Ja sådana uppgifter måste jag ju tilldela med.
Personbil, 36 månader och betalas med pengar
Hej Emma!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Okej när det gäller leasing av personbil så har man bara avdragsrätt för halva ingående momsen, resten av momsen blir kostnad. Momsen för avgifterna däremot är helt avdragsgilla. Det som jag funderar lite på är hur du bokförde inbetalningen av den första förhöjda leasingen? Den skall bokföras mot ett tillgångskonto, tex ett 172X konto för att man sedan periodiserar den kostnaden på 36 månader, för att man inte skall dra hela beloppet som en kostnad direkt. Vanligtvis när man betalar in själva första förhöjda leasingavgiften så får man bara ett belopp att sätta in, inget underlag för momsen. Så i mitt exempel nedan hur du kan bokföra, så har jag antagit att du bokfört den första inbetalningen mot konto 1680 i debet, om du hör av dig hur du bokförde det så kan jag ge dig råd kring hur det bör se ut då i sådana fall. Leasingavgiften samt interimsavgiften läggs mot tex konto 5615 leasing personbil, admin- och uppläggningsavgift läggs mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader.
1930/2440 med 4258 i kredit
5615 med 2942 i debet ( leasing/interimavgift plus resten av halvan på momsen gällande det )
2641 med 327 i debet ( halva momsen på leasingen )
6991 med 755 i debet
2641 med 189 i debet
1680 med 54 111 i kredit ( för att förflytta det tidigare bokförda extrabetalningen för att få bokfört det rätt samt få redovisat halva momsen )
1720 med 48 700 i debet
2641 med 54 111 i debet
XXX med 45 i debet ( antagligen så döljer sig något gällande de siffror du gett mig, för jag får inte ihop beloppen utan det blir en 45 kr diff i debet med de belopp du gett mig )
På så sätt så får du redovisat den första förhöjda leasingavgiften rätt, samt allt annat. Om det skulle vara så att du redan hanterar den första förhöjda avgiften på annat sätt, så skippar du steget med 1680,1720 och 2641 och bara gör resten av konteringsförslaget. Vad jag såg så verkar du ha Visma admin, så jag hittade en tråd där du kan läsa om hur man kan periodisera första leasingavgiften på rätt sätt här.
Hoppas detta hjälper dig, hör av dig om du vill att jag skall förtydliga något!
Ha det fint.
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.