Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mimi_68
UTFORSKARE

Fråga angående skattekonto - skatskuld och moms 2021

Hej alla, 

Jag har en fråga kring moms 2021 och skatteskulden 2021. Innan året var slut (2021) så bokförde jag både skatteskulden som jag har för 2021 (via manuell verifikation) samt även utförde en momsredovisning för 2021. Det gjordes innan året 2021 stängdes i Visma. Jag har dock en del frågor/funderingar jag skulle behöva förtydligande kring:

 

Jag bokförde skatteskulden för 2021 på K2510 & D8910 samt även momsredovisning för 2021, på D2611 & K2641/2650. Det gjorde jag innan året är slut. Nu ska jag dock föra över dessa summor till mitt skattekonto hos skatteverket så jag garanterar att det finns.  Det gäller för momssumman samt skatteskulden (fyllnadsinbetalning). Behöver jag även bokföra dessa under "kassa & bankhändelser" --> skattekonto (precis som jag gör med preliminärskatten månadsvis). Eller gör jag endast en manuell verifikation när skatteverket dragit pengarna efter beslut kommit?

 

Är lite förvirrad av anledning att jag har ju manuellt bokfört det för 2021 (enligt ovan), men pengarna kommer ju tas från företagskonto till skattekonto så behöver väl även bokföra det som en kassahändelse från företagskonto till skattekonto eller tänker jag fel här

 

 

Tacksam för all hjälp jag kan få. 

 

Vh Mimi

 

 

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Du bokar insättningen till skattekontot precis som vanligt, dvs D1630/K1930.

Saldot ligger tillgodo på 1630 fram tills Skatteverket har dragit beloppen från ditt skattekonto, då regleras skulden och du bokar bort skulderna på 2650 och 2510 samt krediterar 1630 med beloppet.

 

Tänk dig Skattekontot (1630) som ett vanligt bankkonto. Dvs pengar sätts in och tas ut och transaktionerna bokförs varefter det händer.

 

//Carina

Hej,

Tack för ditt svar 🙂 Bara för att säkerställa att jag förstått rätt, så ska det ske i tre steg när man bokför skatteskulden:

 

1. bokförde skatteskulden för 2021 på K2510 & D8910 (Det är redan gjort)

Screenshot 2022-02-15 at 06.48.37.png

 

2. Blir att föra över pengarna till skattekonto och då bokföra det på: 

D 1630

K 1930

 

3. När skatteverket dragit pengarna från skattekontot efter beslutet kommit, ska dessa även bokföras på

D 2510

K 1630

 

Och om det är någon skatteskillnad så ska det bokföras upp på: 

D 8910 ??

K ??

 

Är dessa steg korrekta eller har jag missat något? Tänker att något steg saknas gällande det första steget, som gjordes för 2021.

 

Tacksam för hjälp & vägledning  🙂 //Mimi

Hej,

 

Du stämmer av slutskattebeskedet mot skatteberäkningen vid bokslut. 

Det är också väldigt viktigt att stämma av skatten när man gör deklarationen, den ska ju bli samma som den man räknade fram vid bokslutsarbetet. Blir den inte det så får man reda ut varför det uppstått en differens.

 

Skulle det vara en differens så bokas den mot konto 8920 Skatt pga ändra beskattning.

 

Har du löneskatt och/eller fastighetsskatt i ditt bolag så redovisas även den i slutskattsedeln och skulden ska bokas bort när slutskatten regleras på skattekontot. Dessa skulder ligger vanligtvis inte på 2510, de kan ligga på 2513/2514 eller på 29-konto.

 

//Carina