Hej!
Försöker förstå varför ett lån och återbetalning av lån (amortering) inte finns med i en resultatbudget.
Kan någon förklara på ett enkelt sätt? 🙂
Tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Bokföringen består av balansrapport (tillgångar och skulder) samt resultatrapport (intäkter och kostnader). En resultatbudget tillhör det som redovisas i resultatrapporten.
Ett lån är en skuld som ligger i balansrapporten. När man amorterar så minskar skulden, men det är ingenting som påverkar resultatet.
Det som ska med i resultatbudgeten är räntekostnaden, den påverkar resultatet (bokförs på 841X).
När man betalar amorteringar så påverkar det likviditeten (pengar in och pengar ut), därav kan det vara bra att göra en likviditetsbudget/-prognos för att se hur framtidens pengaflöde ser ut. På samma sätt kan det vara bra att sätta samman en kassaflödesanalys i samband med periodbokslut och årsbokslut för att lättare förstå pengarna flöde kopplat till resultatet.
//Carina
Tack Carina.
Så jag gör en likviditetsbudget och där ingår lånet och amorteringen då pengar åker ut ur bolaget.
Men varför påverkar inte ett lån och amortering resultatbudgeten?
Då likviditetsbudgetens utgående balans (UB) skall bli lika med det totala resultatet som kommer från resultatbudgeten, hur kan det då bli samma om inte lån och amortering finns med i resultatbudgeten?
Kanske dumma frågor detta, men vill förstå. 🙂
Hej,
Det är det här som är knepigt att försöka förklara. Pengar på kontot är INTE lika med resultatet i bolaget eftersom du har skulder och tillgångar som kan förändras utan att det har någon påverkan på resultatet.
Om du betalar ett lån så rör du bankkonto och skuldkontot. Det blir därmed aldrig någon bokning på ett resultatkonto och får alltså ingen påverkan på resultatet.
UB i en likviditetsbudget/prognos är beräknad summa i likvida medel och är INTE detsamma som resultatsumman i resultatrapporten.
Försöker med följande förklaring och hoppas att du förstår:
Du gör flera inköp eller har andra kostnader som påverkar resultatet genom att du bokför leverantörsfakturor. Leverantörsfakturorna ger en kostnad i debet på resultatkontot och genererar en skuld i balansrapporten (leverantörsskuld).
Kostnaden får du när du bokför fakturan, men pengarna för att betala fakturan har du fortfarande kvar på ditt bankkonto eftersom du har bokat upp en skuld.
När du betalar den skulden så minskar dina pengar på banken samtidigt som du även minskar din leverantörsskuld. Själva betalningen påverkar alltså inte ditt resultat.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.