Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NatureStation
UTFORSKARE

Fråga om moms på inköp utanför EU

Hej, 

Jag har betalat för ett kamoflagenät genom direkt kortbetalning från Temu (Kina). Jag är lite osäker på hur jag ska redovisa momsen då Visma vill att jag skriva 100,24 kr (400,96 x 0,25) medan det på kvittot står 80,20 kr. Vad gäller? Se bifogad bild. IMG_4815 - kopia.JPG

I dagsläget har jag angett nedanstående konton: 

1930 (K) 400,96

4545 (D) 400,96

2645 (D) ?

2615 (K) ?

OBS! Vi är ett AB och har kontantmetoden. 

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Det framgår ingenstans vilket lands moms det är som är pålagt - det måste stå ett svenskt momsregistreringsnummer om du ska få lyfta momsen som just moms. Annars är det så att omvänd moms ska bokföras beräknat på totalen så som Visma har föreslagit för dig. 

Enligt min kollega angav hon inte vårt VAT-nummer när hon genomförde köpet. Hur föredrar du att jag ska bokföra då? 

Hej

Du bokför det med den moms som systemet räknar ut dvs 100,24 i moms detta för att momsen som står på kvittot är moms som är avdragen. Den moms som du skall bokföra dras inte av utan beränas från bruttosumman. Bruttosumman är din kostnad.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej! Jag har gjort samma sak. Förstår jag rätt, då blir det att man betalar moms i både i Irland (verkar vara där Temu har kontor i EU) och i Sverige?

Om ja: kan jag handla som privatperson på TEMU och sedan köper mitt företag av mig, utan moms? Eller är det kanske olagligt att göra så?

Hej

Du betalar inte någon moms i Sverige. Det redovisas bara till skatteverket så de får statestik/Information om hur mycket handels som sker med utlandet.

Du uppger ditt momsregistreringsnummer/VATnumber när du gör beställningen så skall säljande företaget ta bort momsen på underlaget.

/Joachim

Tack för svar! Men betyder det att även när trådskaparen (och jag likadant) hade glömt att ange VAT-nummer, alltså inte betalar dubbelt (både Irland och i Sverige)? Jag har bokfört enligt ovan och jag tycker det ser ut som jag även ska betala moms till Sverige, fast jag redan betalt till Irland? 

Har fö kontaktat TEMU och det var lite "goddag yxskaft" och det fanns inte någon ekonomiavdelning att prata med. Den personen sa iallafall att de bara säljer till privatpersoner - hon visste inte vad VAT var för något.

Hej

Man kommer inte betala moms i Sverige om det bokförs på det sättet. Det redovisas bara till skatteverket av statestik/informations skäl. Detta för att myndigheterna behöver information om hur mycket handels som sker med andra länder inom och utanför EU.

Låter märkligt att ett företag inte säljer till andra företag men oavsett om man betalar moms till Temu eller ej så hanteras det på samma sätt i bokföringen. Enda skillnaden är att momsen specificeras på fakturan om det inte går att uppge sitt VAT number.

/Joachim

Tack Joachim!

Håller med, mycket märkligt att Temu inte säljer till företag. Sen ska jag tillägga att personen jag chattade med verkade inte kunna så mycket, så det är ju möjligt att det inte stämmer.