2024-03-20
10:14
Hej, Vi har gjort en kortbetalning hos ett utländskt företag utanför EU för en IT-tjänst. När vi gjorde köpet fanns ingen möjlighet att fylla i vårt VAT-ID så de har inkluderat moms i beloppet och momsen är alltså betald. När jag tog kontakt med deras kundservice sa de att de alltid inkluderar 25 % moms och att VAT-ID måste skickas till dem per mejl för att verifiera så de inte inkluderar moms. De kan dock inte ändra något på detta köpet i efterhand, enbart på kommande fakturor. Enligt Skatteverket ska jag därför se momsen som en del av den totala kostnaden och den ska därmed inte deklareras i momsdeklarationen överhuvudtaget. Kan jag använda konto 4531 trots att jag inte ska redovisa varken en fiktiv eller "vanlig" moms? Det vill säga såhär: 1930 K 1915,80 kr 4531 D 1915,80 kr Tack på förhand! /Ida
... Visa mer
2023-12-27
14:22
Utdrag från deras hemsida: ”SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.” Det framgår inte om moms ingår, men kan kolla upp det. God fortsättning och gott nytt år!
... Visa mer
2023-12-22
13:25
Hej, Mitt företag har vunnit ett länspris på 10 000 kr i Sveriges största innovationstävling "Skapa Talang för unga innovatörer". Jag undrar vilket intäktskonto som jag bör bokföra insättningen mot? Allt gott, Ida
... Visa mer
2023-12-18
11:04
Hej, Jag undrar vilket kostnadskonto jag bör bokföra en kostnad för medlemskap i Feminvest? Kostnaden avser ett 1-års medlemskap och på kvittot är moms inkluderat. Feminvest är inte en förening, utan ett AB. Allt gott, Ida
... Visa mer
2023-12-12
15:52
Hej, Vilket kostnadskonto bör jag bokföra en deltagaravgift som uppstått när vårt bolag deltagit i ett event? Syftet med eventet var att vi fick möjlighet att pitcha inför investerare. Tack på förhand! /Ida
... Visa mer
2023-10-30
08:30
Enligt min kollega angav hon inte vårt VAT-nummer när hon genomförde köpet. Hur föredrar du att jag ska bokföra då?
... Visa mer
2023-10-26
09:11
Hej, Jag har betalat för ett kamoflagenät genom direkt kortbetalning från Temu (Kina). Jag är lite osäker på hur jag ska redovisa momsen då Visma vill att jag skriva 100,24 kr (400,96 x 0,25) medan det på kvittot står 80,20 kr. Vad gäller? Se bifogad bild. I dagsläget har jag angett nedanstående konton: 1930 (K) 400,96 4545 (D) 400,96 2645 (D) ? 2615 (K) ? OBS! Vi är ett AB och har kontantmetoden.
... Visa mer
2023-05-25
10:26
Hej, Vi har börjat hyra ett löpband till vår prototyp och vid start av hyran så har vi fått en separat faktura för frakten av löpbandet till vår lokal. I vanliga fall vid ett inköp så ska ju frakten bokföras (räknas in) mot samma kostnadskonto som övriga köpet, t. ex. 4010. Gäller det även samma här? Det vill säga att jag kan bokföra det mot 5220 Hyra av inventarier och verktyg? Eller ska jag bokföra det separat mot 5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution? Tack på förhand! /Ida
... Visa mer
2023-05-24
13:41
Hej Joachim, Vi följer K2 så då kostnadsför jag inköpen istället. Tusen tack för hjälpen! Ha en fin dag du med!
... Visa mer
2023-05-18
13:28
Hej, Vi utvecklar just nu en prototyp då vi håller på att skapa en ny produkt på marknaden. Prototypen är ett fysiskt modulbyggt rum som innehåller flertalet komponenter, t. ex: dator, skärmar, touchpanel, högtalare, doftspridare, luftrenare ventilation och fläktar belysning växter övriga elkomponenter (rör, elskåp, kablar etc) Då vi inte säljer prototypen utan den kommer vara en tillgång i bolaget så behöver vi bokföra den mot ett tillgångskonto. Jag undrar nu vilket tillgångskonto jag bör bokföra alla olika inköp mot? Är det olika beroende på komponent? Jag vill även tillägga att vissa av komponenterna är lånade genom sponsring, ska dessa bokföras på ett annat sätt? Tack på förhand! /Ida
... Visa mer
2023-03-09
10:46
Hej, Vi köpte in flertalet datakomponenter till vår produkt varav en av komponenterna har returnerats till återförsäljaren. Frakten för returen registrerade vi hos Postnord och kostade 60 kr (momsfritt). Stämmer konteringen nedan eller bör jag bokföra på något annat sätt? 1930 (K) 60 5710 (D) 60 Tack på förhand! /Ida
... Visa mer
2023-03-09
10:22
Hej, Mitt nystartade företag har precis fått första månadsfakturan för hyra av ett löpband som ska ingå i den produkt vi utvecklar (vi är i prototypstadie just nu så den används i dagsläget för prototypen). Fakturan ligger på 3700 kr, inkl moms (25 %) 740 kr. Vilket kostnadskonto ska jag bokföra detta mot? Hyresavtalet är i dagsläget på 6 månader och vi äger alltså inte löpbandet. Vi tillämpar kontantmetoden. 1930 (K) 3700 2641 (D) 740 XXXX (D) 2960 Tack på förhand! /Ida
... Visa mer
2023-02-21
08:49
Hej, Mitt företag har precis skickat in en patentansökan till PRV med hjälp av ett ombud som även hjälpt oss med utarbetning av krav, figurer etc. Ombudet har även gett oss rabatt på sin egen tjänst. På fakturan från vårt ombud inkluderas därför: Arvoden 23 000 kr (utarbetning av beskrivning, krav, figurer) 8900 kr (mottagande av order, ansökningshandlingar, kontroll av data etc) - 4600 kr (rabatt på utarbetning av beskrivning, krav och figurer) + moms (25 %) = 6825 kr Officiella avgifter (momsfri) 3750 kr Total summa 37 875 kr Då vi erhåller en rabatt blev jag lite osäker på hur vi ska bokföra detta. Jag förstår att vi ska inkludera kontona 2440, 2641 och 6920. Vilket konto ska jag bokföra mot för rabatten och hur ska det se ut? Stämmer förslaget nedan? (K) 2440 - 37 875 kr (D) 2641 - 6825 kr (D) 6920 - 35 650 kr (K) ? - 4600 kr Tack på förhand! /Ida
... Visa mer
2022-12-12
11:27
Hej, Jag undrar vilket konto jag ska bokföra mot när jag har köpt in en tjänst där leverantören skapar videomaterial? Videon är inte avsedd i marknadsföringssyfte, utan ska användas i vår produktutveckling. Tack på förhand! /Ida
... Visa mer
2022-09-14
09:11
Hej, Jag har en fråga kring hur jag ska bokföra ett kortköp som gäller dagshyra av en drönare. På kvittot står det: Hyreskostnad 1000 SEK (varav moms 0 SEK) Bokningsavgift 60 SEK (varav moms 12 SEK) Totalt belopp 1060 SEK Om jag har förstått det rätt är själva hyreskostnaden momsfri, men inte bokningsavgiften och det gjorde mig lite förvirrad kring hur jag ska bokföra detta. Jag är även osäker kring vilken kontoklass hyreskostnaden och bokningsavgiften tillhör. Här nedan är i alla fall ett förslag från min sida och du får gärna korrigera mig. 1930 1060 (K) 5211 1000 (D) 5211 (bokningsavgift) 48 (D) 2641 12 (D) Vi tillämpar kontantmetoden. Tack på förhand! /Ida
... Visa mer
2022-08-22
17:33
Hej, Jag har en fråga kring en en faktura som av misstag betalades utan moms i slutet av juni. I nuläget ligger det alltså en bankhändelse på 124,20 kr istället 155,25 kr i Visma. Detta märkte jag i början av augusti när jag skulle sätta mig med bokföringen och fick betala in momsen enskilt, alltså differensen 31,05 kr. Sedan visar det sig att min kollega, som har varit bortrest hela sommaren, har fått en påminnelsefaktura hem till sig på momsen + 60 kr påminnelseavgift. Detta fick jag dock inte reda på förrän efter jag hade betalat in momsen så då fick jag betala in påminnelseavgiften enskilt i efterhand också. Det vill säga att det ligger tre bankhändelser i Visma nu där momsen står på både den första fakturan och påminnelsefakturan. Hur ska jag gå tillväga nu? För att förtydliga är alla betalningar gjorda på olika datum och ingen av bankhändelserna är alltså bokförda i nuläget. Vi använder kontantmetoden. Tack på förhand! /Ida
... Visa mer