Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NatureStation
UTFORSKARE

Fråga om tillgångskonto för utveckling av prototyp

Hej,

 

Vi utvecklar just nu en prototyp då vi håller på att skapa en ny produkt på marknaden. Prototypen är ett fysiskt modulbyggt rum som innehåller flertalet komponenter, t. ex:

 

  • dator, skärmar, touchpanel, högtalare, doftspridare, luftrenare
  • ventilation och fläktar
  • belysning
  • växter
  • övriga elkomponenter (rör, elskåp, kablar etc)

Då vi inte säljer prototypen utan den kommer vara en tillgång i bolaget så behöver vi bokföra den mot ett tillgångskonto. Jag undrar nu vilket tillgångskonto jag bör bokföra alla olika inköp mot? Är det olika beroende på komponent? Jag vill även tillägga att vissa av komponenterna är lånade genom sponsring, ska dessa bokföras på ett annat sätt?

 

Tack på förhand!

 

/Ida

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Förmodar att det längre fram är tänkt att den protypen ni tagit fram skall kunna tillverkas som en produkt som skall säljas. Vilket är ett krav för att man skall få ta upp det som en tillgång i balansräkningen.

Om det ovan är fallet så kan det bokföras på konto 1011 Balanserade utgiftern för forskning och utveckling.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Joachim E
MODERATOR

Hej igen.

Slog mig efter lite mer efterforskningar att det enbart gäller om du följer K3 regelverket. 
Är det så att ni skall rapportera enligt k2 regelverket så får man inte lov att ta upp detta tom en tillgång utan då måste man kostadsföra inköpen istället.

Bifogar en fil med mer information om detta.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim


Hej Joachim, 

 

Vi följer K2 så då kostnadsför jag inköpen istället. Tusen tack för hjälpen! 

 

Ha en fin dag du med!