Hej!
Jag funderar på att ta ut friskvårdsbidrag från mitt aktiebolag för att täcka en del av mitt gymkort.
1) Jag är dock inte formellt anställd (men ensam ägare) av mitt aktiebolag, behöver jag vara det för att kunna ta ut friskvårdsbidrag?
2) Hur sker det rent praktiskt. För jag över 5000 kr till mitt privata bankkonto utan att rapportera till någon, t.ex Skatteverket?
Tack!
Hej
1. Du är anställd som ägare av ditt aktiebolag så det är inga problem att ta ut friskvårdsbidrag.
2. Du för över summan till ditt företagskonto och bokför uttaget mot konto 7690 övriga personalkostnader och 2641 ingående moms.
Tänk på att du behöver ha kvitto/underlag på detta.
Du behöver inte rapportera något till skatteverket då det är en skattefri ersättning.
/Joachim
In liten tilläggsinfo är att just friskvårdsbidrag då är just friskvårdsbidrag. D.v.s den anställde får ett bidrag för en egen kostnad mot uppvisande och inlämnande av kvitto.
Det finns även skattefri personalvårdsförmån där det då inte finns någon egentlig gräns för kostnaden. Den stora skillnaden är då att det är bolaget som tecknar ett avtal med t.ex. ett gym där den/dom anställde/anställda kan gå och träna. Och man kan ha bägge varianterna så vitt jag vet.
Det går att läsa om bägge varianterna här: https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/personalvardsformanmotion...
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.