Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Martin L
MEDLEM

Gemensam verifikation vid onlineförsäljning?

Hej, vi har ett AB och bokför enligt fakturametoden.

 

Nu säljer vi en tjänst (tillgång till en mjukvara) på månadsbasis till andra företag världen över. Sverige, EU, utanför EU.

 

Vi tar betalat för våran tjänst med kort via Stripe och får utbetalningen månad. Jag har läst alla tidigare trådar om Stripe men inte hittat svar på just detta.

 

Frågan är hur försäljningen ska bokföras på ett rimligt sätt.

 

Vi har just nu mellan 0-10 (automatiska) försäljningar per dag. Måste samtliga försäljningar läggas upp som fakturor och bokföras var för sig, eller går det bra att göra en samlingsverifikation per dag? Eller ännu mer optimalt vore ju att bara behöva göra en gemensam verifikation och bokföringshändelse i samma takt som utbetalningarna, alltså en gång i månaden. (Plus bokföra utbetalning för sig såklart) Och i den verifikationen speca försäljning i sverige, moms 25%, försäljning i EU, utanför EU. Stripe generar automatiskt fakturor med egna fakturanummer, typ 1A2B3C, räcker det att referera till dessa i samlingsverifikation då?

 

I nästan alla exempel jag har sett på forumet här när det gäller ehandel m.m. så utgår man oftast från enstaka försäljningar. Men frågan är hur man gör när man har 100-tals försäljningar per dag i kombination med fakturametoden.

(Jag vet också att det finns Stripe-integrationer som gör det här automatiskt, men vi kan ignorera dem just nu)

Jag tänker så här:
Samlingsverikfation (innehåll på underlag oklart)

KontoDebetKredit
1510 Kundfordringar72 257,00 kr0,00 kr
2610 Utgående moms, 25 %0,00 kr100,00 kr
3011 Försäljning tjänster inom Sverige, 25 % moms0,00 kr400,00 kr
3305 Försäljning tjänster till land utanför EU0,00 kr600,00 kr
3308 Försäljning tjänster till annat EU-land0,00 kr71 157,00 kr

 

Utbetalning (Underlag innehåller referenser till samlingsverifikationer?)

KontoDebetKredit
1580 Fordringar för kontokort och kuponger0,00 kr72 257,00 kr
1930 Företagskonto / affärskonto72 157,00 kr0,00 kr
6570 Bankkostnader100,00 kr0,00 kr
4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det går utmärkt att göra som du angett i frågan. Då det handlar om kortköp mest troligt så behöver du inte skapa några fakturor för detta utan det räcker med att sumera ihop dagsförsäljningen och göra konteringar enligt dina egna exempel.

Önskar dig en trevlig helg.

/Joachim

Martin L
MEDLEM

Tack Joachim för fint svar. Det stämmer bra, det handlar om kortköp. En kontering som ovan och bokföringsunderlag bestående av en sammanställning, per dag, av de olika försäljningarna borde räcka alltså?

 

Jag tänker följande för underlaget:

  • Totalt antal transaktioner
  • Bruttobelopp för varje transaktion
  • Belopp per kategori (Sverige, EU, utanför EU)
  • Momsbelopp
  • Referenser (A1B2C3, D4E5F6, etc.) till samtliga fakturor/kvitton skapade av Stripe. PDFer som vi även kommer se till att lagra externt i 7 år, och vi kan även daterar, typ 2024-09-26-A1B2C3.pdf

 

Verkar det vattentätt? Eller alternativt se till att inkludera samtliga faktura-PDFer i sammanställningen också som efterföljande sidor. Alltså en PDF på typ 10 sidor.

 

Skriver ner alla tankar här då det finns säkert många fler som kollar forumet och googlar detta och kommer leta efter svar. 😀

Hej,

 

Ja det borde räcka. Även inkludering av samtliga faktura-PDFer i sammanställningen bör vara med. På så sätt kan man enkelt presentera dem om det skulle behövas.

I dina konteringar ovan är fordran uppbokad på konto 1510 (Debet) och därefter bortbokad på konto 1580 (Kredit). Det behöver vara samma konto som debiteras och krediteras men det kanske bara är tryckfels-nisse som varit framme.

 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela

 

 

 

Tack Pamela. Då kör vi sådant upplägg.

 

Ja det stämmer, ska vara samma konto såklart 😀