Hej,
förra året glömde vi att bokföra skatt på årets resultat på 8910 (vi bokförde inte händelserna på skattekontot, utan bara våra inbetalningar till skattekontot). Det betyder ju att i år får vi inte 2510 att stämma. Har ni något fiffigt förslag på hur vi löser det?
Tack,
Vänliga Hälsningar
Lisa
Vi har upptäckt ett liknande fel. Vi tog hjälp av en person att göra bokslut och åresredovisning föregående år (201801-201812) men där han missade att bokföra 2512 <-> 8910
Det har uppdagats i årets bokslut, årsredovisning samt bokföring.
Detta innebär en hel del strul. Vi har i år fått tillbaka pengar då vi betalade mer skatt än vad resultatet gav.
Hur clearar vi in det nu? Vi kan ju knappast använda konto 8910 för då blir det ju helt galet med årets skatt/resultat
Hej @sigany
Har bollat frågan här hos mig och även kikat med mina kollegor. Min första följdfråga blir om skattekontot 1630 är avstämt? Hur bokfördes 2018 års slutskatt?
Det som ska göras är att beräkna årets skatteskuld/fordran (2019) och vad den skulle ha varit förra året (2018). Skatteskulden bokas upp mot 2512 alternativt 2510, den bokförda skulden ska motsvara det som ska betalas och återbetalas till skatteverket. Därefter kan ni bokföra årets skattekostnad mot 8910 och korrigeringen som avser förgående års skattekostnad mot 8920.
Var även deklarationen avseende 2018 felaktig så behöver ni begära en självrättelse, mer information om detta finns på skatteverkets hemsida Självrättelse av deklaration, företag. Vad det gäller årsredovisningen så går även denna att byta ut, även om det inte räknas som god redovisningssed att ändra i ett redan fastställt bokslut. Enligt bokföringsnämnden är god redovisningssed att rätta upptäckta fel i nästa årsredovisning. Ska ni byta ut den registrerade årsredovisningen behöver du skicka en en skriftlig begäran om att ni ska byta ut årsredovisningen, där anger du också varför företaget vill byta ut den.
Hoppas detta hjälper dig på vägen.
Ha en trevlig helg!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.