Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Glömt bokföra ören på en leverantörsfaktura

Har glömt bokföra 50 öre på en leverantörsfaktura. Denne faktura har nu blivit journalbokförd, när jag stämmer av med mina kontoutdrag så fattas dessa 50 öre. Hur bokar jag dessa mot 2440 för att få det att stämma?

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Bokför 2440 och 3740 (öresavrundning)

Hur mycket var fakturan på?

Betalade du för lite eller för mycket till leverantören?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har missat att betala med 50 öre på momsen. Själva inbetalningen har blivit rätt men i bokföringen har jag missat bokföra de 50 örena. Beloppet är på 51 097 kr varav moms 10219,50.
Eftersom att jag inte kan ändra leverantörsfakturan då den är journalbokförd får jag göra ett verifikat på dessa 50 öre och hänvisa till fakturans löp nr eller?
Kredit på 3740?
Davor P1
CHAMPION

Om jag förstår dig rätt har du bokfört enligt följande:

2440 K 51.097,00
2641 D 10.219,00  
9999 D 40.878.00

För att rätta momsen kan du bokföra enligt följande:

2641 D 0,50
9999 K 0,50

Om totalsumman på fakturan är korrekt skall du inte blanda in 2440.

Eftersom det rör sig om 50 öre hade jag inte brytt mig om det..... det är dessutom ingående moms så SKV lär inte reagera på summan och programmet reagerar inte heller av samma anledning.....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt nu skrev jag fel. Totalsumman på fakturan är 51 097,50 
Så jag har bokfört det så som du har skrivit. Alltså missat de 50 öre
Davor P1
CHAMPION

Du blir inte hängd av leverantören för att du inte betalat denna halva krona. Det kostar för mycket att jaga detta lilla belopp, både för leverantören och för dig....

Med tanke på att det kostar 5-6 kr per minut för din tid och lika mycket i andra änden är det bättre att låta det vara.....

Du har betalat lika mycket på fakturan som du matade in som leverantörsskuld.

Jag hade (om man nu skall in och rota i det) bokfört beloppet som en öresavrundning 3740 och använt antingen momskontot eller "det andra" kontot som motkonto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fint. Tack för din hjälp!