Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hiwmob
MEDLEM

Glömt bokföra skatten

Hej

 

Jag har under årets gång bokfört alla insättningar till skattekontot (överföring konto 1930 --> 1630) och trott att det räcker så. Men enligt denna tråd så krävs ytterligare ett steg när skatteverket drar själva pengarna (överföring konto 1630 --> 2518).

 

Det föregående räkenskapsåret är nu över och jag har redan bokfört momsen (nollställt alla momskonton) samt bokfört periodens resultat (överföring konto 8999 --> 2099).

 

1.   Kan jag bara lägga till fler bokföringsposter till perioden som bokför alla dragningar skatteverket gjort tidigare under den perioden (motsvarandes de datum dragningarna gjordes)? 

 

2.  Behöver jag göra något annat utöver detta?

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du inte är klar med ditt bokslut och skickat in detta så bör du åtgärda felet genom att bokföra alla de händelser som inte bokförts gällande skattekontot då det är viktigt att både 1630 saldo skall stämma samt de konton som saker hänt på gällande skatt, såsom tex 2518. Det kan hända att periodens resultat kan ändras om det är några räntor eller så som har hänt på skattekontot men som inte bokförts. I sådana fall så kommer du behöva ändra på ditt resultat. 

 

1. Ja, det skall du göra förutsatt att det året inte är redan deklarerat. Utgå ifrån skattekontoutdraget och bokför upp alla händelser som inte har ordet inbtetalning eller betalning i sig, då dessa har hanterats i det första steget, dvs 193X > 1630. 

 

2. Inte om du redan bokfört första steget, då bör 1630 saldot stämma efter du bokfört upp alla de missade händelserna. När du är klar bör saldot på 1630 stämma med utgående saldo på skattekonto på samma datum. Du behöver även kontrollera så att utgående saldon stämmer mot 2518 och andra konton kopplade till besluten på skattekontot, tex 2650/1650.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack!

 

Då ska jag se till att bokföra alla händelser (dragningar) som skatteverket gjort på motsvarande datum. Jag kom att tänka på följande funderingar:

 

1. Jag har redan skickat in momsdeklarationen för 2021 och även betalat den. Inkomstdeklarationen och årsredovisningen är dock varken skapade eller inskickade. Eftersom jag inte tar ut ränta (och därmed inte kommer påverka moms eller resultat) så behöver jag val inte göra något speciellt? Jag tänker att så länge moms och resultat inte ändras, så behöver inget återgärdas?

 

 

2. All preliminärskatt för 2021 hade inte betalats till Skatteverket innan bokföringsåret 2021 avslutades (den sista inbetalningen har förfallodatum i Januari 2022). Hur ska man förhålla sig till betalningar för moms och den del av preliminärskatten som ska betalas till Skatteverket i början av 2022, men som är för 2021?  Min uppfattning har varit att man inte behöver göra något då dessa betalningar (affärshändelser) sker under 2022 (och därmed ska dessa betalningar belasta balansen under 2022).

Hej igen!

 

1. Förutsatt att det inte finns några kostnadsräntor på skattekontot som hänt under året utan enbart moms och liknande så bör det inte påverka resultatet nej. Dock kommer dina balanskonton ändras i och med detta, så saldona behöver ändå uppdateras till årsredovisningen oavsett. 

 

2. Det är vanligt att man bara hunnit betala 11 av 12 preliminärskattsbetalningar och man behöver inte göra något i bokslutet för att visa detta. Betalningarna redovisas när de sker på Skattekontot, detsamma gäller själva besluten som dragits på Skattekontot. Så det är helt i sin ordning att den sista betalningen hamnar i Januari. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej

Tack för svar! Jag har nu bokfört alla dragningar Skatteverket gjort men vissa av dessa dragningar befinner sig i en låst period. Hur gör jag för att bokföra dessa? Som jag förstår det får jag inte låsa upp perioden då den låstes av sig självt. Jag vet heller ej hur om det går att skapa en korrigeringsverifikation eftersom det inte finns något att korrigera.

Hej igen!

 

Okej vad bra! Du kan lägga dessa som bokslutskorrigeringar om du vill, för att få rätt saldon på 1630. Det går också att låsa upp perioderna, bokföra och sedan låsa igen så länge inget påverkar momsen men i och med att dina korrigeringar enbart gäller skattekontot så skulle jag säga att det är okej att göra de som finns i en låst period sista datumet i räkenskapsåret också, så länge du skriver lämplig text vilket datum det gäller och vad det är. Man får dock inte låsa upp ett år som redan är deklarerat hur som helst, men just låsta perioder kan vara okej i vissa fall. Om det inte finns något att korrigera, dvs att det har missats helt så hänvisar du bara som sagt till datum och vad det gäller och kanske skriver till missad om du vill hålla bra koll på det.

 

Ha det fint!

/ Josefine