Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Christian10
MEDLEM

Greenfee checkar - hur bokföra

Hej på er !

 

Jag har eget AB som IT konsult och spelar golf ibland med kunder eller samarbetspartners. Man kan ta upp  180kr ex moms för greenfee per person som avdragsgill kostnad för representation.

 

Har sett att man kan köpa olika paket av så kallade greenfee checkar som innehåller flera olika greenfee checkar på olika belopp (max 200 ink moms) som kan delas ut till personalen som då användas som delbetalning till greenfee avgiften vid representation. 

 

Min fråga blir här om man köper ett sådant paket av greenfee checkar på exempelvis 3.000:- ex moms, hur bokför man då detta ? Bokför man då det som avdragsgill kostnad för representation, även om man faktiskt ännu inte har varit på någon representation, men att man ämnar att göra så för detta beloppet, enligt reglerna med max 180kr ex moms per person och representationstillfälle.

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Christian

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning kring detta, då det normalt sätt krävs att man tex anger vem/vilka representationen gäller och tidpunkten/anledningen för att få lov att dra det som en avdragsgill kostnad, vilket du inte har tillgång till vid köpet då mötena/golfen inte ännu skett. Detta kan göra att det inte blir avdragsgillt, utan istället blir ej avdragsgillt då det inte uppfyller kraven. Detta kan i sin tur bli att personalen kan bli förmånsbeskattade i värsta fall, om det räknas som en förmån att få sådana checkar vid tillfällen det inte är representation.  

 

Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som kan hjälpa andra användare i forumet med liknande frågor. 

Ha det fint!

 

Josefine