Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniel4
MEDLEM

Hålla isär lån/delbetalningar i enskild firma?

Jag har bokfört en delbetalning av en inventarie på konto 2350 (långfristigt lån).

Hur gör jag om jag köper nåt annat på avbetalning? Är det bara att bokföra även det köpet på 2350, eller bör jag skapa ett nytt (t ex 2353) för att hålla isär lånen/köpen?

 

Tänker att det kanske är bättre för översikten vid t ex avbetalningarna, plus att man enklare ser hur mycket som är kvar att betala.

Eller är det onödigt?

 

8 SVAR 8
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Jag brukar ha ett konto per lån/avbetalningskontrakt. Det gör det mycket lättare att följa/stämma av skuldsaldot utan att man behöver ha en massa extra avstämningsfiler i t ex excel.

 

//Carina

Tack för supersnabbt svar, Carina!

Då tänker vi likadant. 🙂

Finns det något särskilt att ta hänsyn till när man skapar nya konton i varje grupp (som här 23xx och 28xx), eller kan man ta första bästa lediga?

Hej,

 

Inne på www.bas.se så kan du ladda ner en baskontoplan i pdf- eller excelformat för att få lite tips om vilka konton du kan använda. 

Om du inte använder ett konto på 23 idag så kan du med fördel byta namn på kontot. Jag brukar döpa kontot till långivare och lånenummer. Är det ett avbetalningskontrakt så tror jag att det är 236X, men det ser du i kontoplanen.

23-konton är långfristig skuld. Har du ett AB så ska du i samband med bokslut fördela så den kortfristiga delen av skulden, dvs den som ska betalas inom 12 månader, bokas om till en kortfristig skuld på 24XX eller 28XX. Jag brukar använda 2417 för den kortfristiga delen.

 

//Carina

Tack för tipsen!

Jag har enskild firma. Bör jag ändå boka om den kortfristiga delen av ett lån till 2417, eller är det inte nödvändigt då?

Jag är osäker på om det är något krav på att göra det i en enskild firma. För att göra det så enkelt som möjligt för dig och därmed också ha en enklare avstämning så tycker jag nog att du kan ha kvar hela skulden som långfristig, dvs utan ombokning av kortfristig del.

 

Hur ser du på det @AccountantfromHell_singland ? Tror att du har mer vana vid EF än vad jag har 🙂 

 

//Carina

Enkelt och smidigt låter bra. 🙂

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Finns ingen större anledning till att boka kortfristig del i EF. I ett AB så har vi ju en offentlig årsredovisning som är underlag för diverse nyckeltal men så är ju inte fallet i en EF... Så vi gör inte på det viset. Har överhuvudtaget funderingar kring varför man skall göra noter i ett årsbokslut för en EF, ingen människa tittar ju på det. (så vi gör inga noter men säg inget hsssschhh).......

 

Bra då vet jag. Stort tack. 🙂