Jag leasar en bil på min enskilda firma. Jag får varje månad in en faktura i mitt Visma eEkonomi. En faktura jag fått ser ut som följer:
Hyra (januari) 1892kr
Administrationsavgift 55kr
Moms 25% 486,75kr
Öresavrundning 0,25kr
Att betala 2434kr
När jag ska bokföra denna faktura så måste jag ändra siffrorna lite då endast halva momsen är avdragsgill. När jag ändrar så får jag ibland tre decimaler och måste således avrunda enligt standard tillvägagångssätt. Exempelvis administrationsavgiften blir då 55kr x 1,125=61,875kr dvs 61,88kr.
Summan blir att när jag bokför fakturan ser siffrorna ut som följer:
(D) 2641 - Debiterad ingående moms 243,40kr
(D) 6570 - Bankkostnader 61,88kr
(D) 5615 - Leasing av personbilar 2128,50kr
(D) 3740 - Öres- och kronutjämning 0,22kr
(K) 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto 2434kr
Det som jag undrar över är om det är korrekt. Avrundningarna som görs landar väl till sist på öres- och kronutjämningen. Jag har fått råd i forumet tidigare att det är så här jag ska gå tillväga när jag bokför fakturorna för leasingen. Dvs att det är så här jag ska göra med momsen som endast är avdragsgill till hälften. Men det är just skillnaderna i öres- och kronutjämningen som sticker i ögonen lite. Någon som har koll? Ser det bra ut i helhet?
Hej
Jag skulle bara räkna om momsen på leasingavgiften och får då följande belopp
(D) 2641 - Debiterad ingående moms 250,25kr
(D) 6570 - Bankkostnader 55,00kr
(D) 5615 - Leasing av personbilar 2 128,50kr
(D) 3740 - Öres- och kronutjämning 0,25kr
(K) 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto 2434kr
Vänliga hälsningar
RoffaK
Hmm, lurigt. Jag har tidigare fått svar här i forumet att jag kan köra halva momsen på både leasingavgiften och den administrativa kostnaden, så nu blev jag lite konfunderad. I samma svar sades det dock också att det inte finns några solklara vägledningar i frågan. Så då är frågan hur jag gör framöver. Jag kommer definitivt vilja göra på samma sätt hela tiden. Ser du något problem med att jag fortsätter göra så som jag gjort innan?
Hej
Nej.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack RoffaK, du leverarar blixtsnabba svar vilket uppskattas stort. Men då fortsätter jag som jag gjort innan. Det ska alltså inte vara några problem heller att öres- och kronutjämningen diffar på fakturan respektive bokföringen då det grundar sig i just det faktum att endast halva momsen är avdragsgill. Det är förhållandevis lätt att motivera.
Hej
Du förlorar några kronor i avdragsgill moms men det är inga problem att du fortsätter som tidigare med justerade belopp för bankkostnader och öresutjämning.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.