Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fredde_54
MEDLEM

Halvt prisbasbelopp

Hej,

 

Jag tänkte köpa en dator som kostar ca 25.000kr, alltså är den under ett halvt prisbasbelopp just nu.

Men sen behöver jag köpa en dockningsstation och säg att den kostar 5000kr, då kommer jag ju över.

 

Räknar man dessa som en enhet eller kan man dela upp dem?

Tänkte inte köpa från samma ställe men det kanske inte spelar någon roll?

Om det räknas som en enhet så det blir över prisbasbeloppet, kan man bara vänta någon månad med dockan och sen bokföra den som en ny enhet?

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då det är ett tillbehör till datorn så kan de anses som en enhet. Om du gör inköpet från samma ställe eller ej spelar inte någon roll. 

Vill du inte lägga in det som tillgång i företaget och skriva av det på 3 år så kan du välja att anse det som två olika enheter och göra inköpen separat (På två olika kvitton) och bokföra båda inköpen på konto 5410 förbruknignsinventarier.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

fredde_54
MEDLEM

Men kan man bara vänta någon månad så det kan bokföras som olika enheter så det inte är över ett halvt prisbasbelopp?

Hej

Du behöver inte ens vänta utan kan själva ta beslutet om du vill räkna dem som olika enheter eller inte.
Men självklart går det bra att avvakta ett tag innan man gör inköpet av tillbehör mm.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Är det momsen man inte får dra av om man kommer över prisbasbelopp? Eller vad är gränsen till för?

Hej

Moms har gränsen inte någon påverkan på. Gränsen är till för att avgöra vad som det skall göras avskrivningar på. 
/Joachim

fredde_54
MEDLEM

Okej, så allt över 26.250kr gör man avskrivning på? Men gäller detta under en viss period?

Hej

Det stämmer. Man bestämmer en livslängd/avskrivningstakt som man skriver av tillgången på.

Du kan läsa mer om just avskrivningar i den bifogade länken.

https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-avskrivningar/ta-p/212915
/Joachim
 

fredde_54
MEDLEM

Som jag förstår det är det exklusive moms. Så om värdet på min dator med tillbehör överskrider 26.250kr så ska det skrivas av. Men säg att min dator med tillbehör kostar 31.250kr, 5000kr över. Ska allt skrivas av eller bara de 5000kr som går över gränsen?

Hej

Det är hela inköpsvärdet exklusive moms som skall skrivas av i så fall dvs 31 250 kr.

/Joachim