Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David Samuelson
UTFORSKARE

Handla av momsbefriat företag inom EU

Hej, jag skulle behöva hjälp att få lite upprepning gällande en sak.

 

Mitt AB är momsregistrerat och handlar varor från livsmedelsproducenter inom EU.

Vissa producenter är momsbefriade enligt ursprungslandets skatteregler p.g.a. låg omsättning.

 

Om jag handlar varor för 1000 SEK från dessa producenter, visst ska jag då bokföra det mot konto "4059 Inköp varor EG momsfri"?

 

Om ja, behöver jag beräkna moms med omvänd skatteskyldighet med konto 2645/2624?

 

Tack på förhand,

Mvh David

6 SVAR 6
David Samuelson
UTFORSKARE

Hej igen, någon på det fantastiska forumet som kan hjälpa mig? @Joachim E  eller @Tinna Gunnarsson  kanske? Trevlig helg!

Hej

faktiskt osäker på hur det skall bokföras då det alltid är "momsfritt" vid inköp från EU. Frågan är bara om du skall redovisa den omvända skattskyldigheten eller ej. Så mitt råd är att du vänder dig till skatteverket för svar på denna fråga.

/Joachim

Hej igen @Joachim E ! Se nedan min dialog med Skatteverket:

 

Jag: Hejsan,

 

Mitt AB är momsregistrerat och handlar varor från livsmedelsproducenter inom EU. Vissa producenter är momsbefriade enligt ursprungslandets skatteregler p.g.a. låg omsättning. Det är ju alltid "momsfritt" vid inköp från EU, så hur ska jag bokföra en sådan varukostnad? Jag använder Visma eEkonomi för min bokföring, och där finns följande konto upplagda i min kontoplan. I parentesen kan ni se vilka konton som bokföringsprogrammet automatiskt föreslår för momsberäkning med omvänd skattskyldighet:

 

  •  4056 Inköpt varor 25% EU - (D 2645, K 2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %)
  • 4057 Inköp varor 12% EU - (D 2645, K 2624 Utgående moms omvänd skattskyldighet 12 %)
  • 4058 Inköp varor 6% EU - (D 2645, K 2634 Utgående moms omvänd skattskyldighet 6 %)
  • 4059 Inköp varor EU momsfritt

Om jag nu handlar av en småskalig livsmedelsproducent som är momsbefriade, ska jag bokföra mot konto 4057 eller 4059? Oavsett vad jag väljer betalar jag ju ingen moms, men jag antar att den fiktiva momsen tas upp i redovisningen om jag väljer 4057.
Tack på förhand

 

SKV:  Hej, Först och främst. Om det inte finns uppgifter avseende moms (säljaren är momsbefriad) skall detta inte tas med i någon momsdeklaration utan endast bokföras så som kostnad. I vilket konto detta skall bokföras - ber vi er vända er direkt till utgivaren av bokföringsprogrammet. Med vänliga hälsningar

 

Jag tycker att tjänstemannen svarar lite träigt (jag har bett om förtydligande) och jag förstår inte helt "[...] utan endast bokföras så som kostnad". Men visst verkar det som att jag gör rätt i att bokföra varukostnaden mot konto 4059, utan att redovisa den omvända skatteskyldigheten?

 

Mvh,

David

Hej

I de fallen företaget inköpet görs ifrån inte är momsregistrerat så skall du använda konto 4059.

I de fallen de är momsregistrerade så skall du använda 4057 och den omvända momsen skall då redovisas.

/Joachim

Tack!

David Samuelson
UTFORSKARE

Tack Joachim!