Hej,
Jag undrar hur man bäst hanterar fakturor som skapats via kundens portal?
Jag säljer tjänster till olika kunder och gör tidsrapportering via kundens portal (tidsrapporteringssystem), vid månadsslut attesterar jag allt som jag rapporterat och systemet skapar automatisk en faktura som går direkt till kundens ekonomiavdelning som sköter betalningen, och en kopia till mig. Kunden vill alltså inte ha faktura från mig. Ska jag ändå skapa en faktura "som vanligt" i Visma och bokföra den utan att skicka fakturan till kunden? Hur ska jag hanterar fakturan som skapats via kunden så att det inte räknas som "dubbla försäljningar" bokföringsmässigt?
Hälsningar
AB Konsult
Löst! Gå till lösning.
Hej
Skulle innan jag besvarar själva frågan behöva veta vilken bokföringsmetod du bokför enligt. Skiljer sig lite åt hur du hanterar bokföringen beroende på bokföringsmetoden.
/Joachim
Hej Joachim,
Jag har kontantmetod och betalningsvillkor varierar från kund till kund, betalningen kommer in på mitt företagskonto 30-45 dagar efter fakturan skapats.
/AB Konsult
Hej
Då räcker det att du bokför händelsen när pengarna kommer in på kontot och du kan använda det underlaget som skapas i tidrapporteringssytemet som underlag till det som bokförs.
/Joachim
Tack för svar.
Jag har en följfråga, fakturorna som skapas via kundernas portal kommer att ha olika fakturanr, 3-5 siffrig, då kommer de inte vara i kronologisk ordning, vissa kunder har inte tidsrapporteringssystem och om jag behöver skapa faktura via Visma , kan jag bortser från kundernas faktura och bara fortsätta med senaste fakturanummer som jag hade sist?
/AB Konsult
Hej
Då de inte kommer från samma system så kan du bara fortsätta på samma nummerserie som du har i eEkonomi för de som skapas i vårt system.
/Joachim
Då vet jag det. Tusen tack för hjälpen!
//AB Konsult
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.