Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan78
MEDLEM

Hantera regressfaktura när kund betalt

Jag har sålt en faktura till Visma Finance och då kunden inte betalade i tid fick jag en regressfaktura på beloppet. Kunden betalar till Visma innan jag hinner betala regressfakturan men kundens ursprungliga faktura ligger nu som obetald i min reskontra. 

Hur kan jag bokföra bort den fakturan på ett korrekt sätt?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Stefan78 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Börja med att höra av dig till Visma Finance och kontrollera om du ska betala regressen eller inte. Troligtvis behöver du inte göra det eftersom Visma Finance ska ha fått in pengarna.

 

Nu har din faktura återlämnats till dig, vilket skapar något vi kallar för en återlämningsverifikation. Du kan se vilket verifikationsnummer som skapats inne på din faktura. Du behöver nu skapa en korrigeringsverifikation eftersom den leverantörsfakturan troligen inte ska ha registrerats.

 

När det gäller den obetalda kundfakturan (ursprungsfakturan) går du in under Försäljning - Kundfakturor välj den aktuella fakturan - välj Åtgärder (till höger) och registrera inbetalning mot kassakontot 1910. Då skapas ytterligare en verifikation (för inbetalningen mot kassakontot) och även denna verifikation ska du korrigera.

 

Hur du skapar en korrigeringsverifikation kan du läsa om i hjälpavsnittet Skapa en korrigeringsverifikation
 

Det blir lite rörigt men jag hoppas att du löser det och annars rekommenderar jag att du kontaktar vår kunniga support.

 

Trevlig helg
/Tinna