Jag har tre fakturor med rut där det har blivit fel. Det har visat sig sedan Skatteverket har skrivit om sina förklarande texter att dessa kunder är närstående till mig.
Jag har skickat in blanketten om återbetalning av rut till Skatteverket (231229) och fått ett beslut (240103) om återbetalning av rutsumman (4375kr) plus ränta 37kr.
Fråga 1
Min bokföringsår följer kalenderåret. Kan jag på något sätt bokför detta så att det tas från 2023års vinst?
(trots att jag fick beslutet först 3/1)
Fråga 2
Hur bokför jag detta?
Jag vill inte att det ligger kvar i kundfordringar, inte heller som skuld. Kan jag lägger det som en kostnad på något sätt?
Jag vill ogärna kräva betalning från kunden då jag var säker när jag utförde tjänsterna att de och jag var INTE var närstående.
Hälsningar.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Svaret på båda dina fakturor beror på när du fått beslutet om detta så svårt att svara på utan att ha den informationen.
Det bör justeras i det året du har fått beslutet.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej Joachim!
Datum för inskickning av blankett och beslutsdatum står i parentes i original frågan.
inskickning av blankett 29/12 per post
beslutsdatum 3/1.
Hur hanterar jag detta i Visma eekonomi?
Naomi
Hej
Då beslutet är fattat i 2024 så bör du egentligen ha kvar fakturorna som kundfordringar i 2023 års bokslut och justera det i 2024.
Men vet inte om jag missförstår frågan. Men förstår jag rätt att du inte skall kräva in dessa pengar alls?
OM detta är korrekt uppfattat så kan du skapa kreditfakuror på dessa fakturor med datum i 2023 och på så sätt få bort din fordran.
/Joachim
Jag kommer inte att kräva betalning från kunderna.
Om jag förstår rätt så ska jag då :
Hur kopplar jag kreditfakturorna till originalfakturorna. Finns det ett sätt? Behövs det?
Jag skapar alla fakturor som reskontra fakturor.
Hej
Både punkt 1 och punkt 2 har du uppfattat helt korrekt.
Om du skapat fakturorna i eEkonomi så kan du kreditera dem direkt via originalfakturan. Se bild nedan.
När du hanterar det på det sättet så läggs det på en text på kreditfakturan om vilken faktura den krediterar. Fakturan och kreditfakturan blir även kvittade mot varandra så de inte ligger kvar som obetalda/Outnyttjade.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack Joachim!
Jag skapar inga fakturor i e-ekonomi, utan lägger upp de som reskontra fakturor (direkt i verifikation). Kan man koppla ihop de på något sätt då?
Ibland vill man lägga till information eller en kommentar till en verifikation - finns det en funktion i e-ekonomi för att göra det?
Hälsningar,
Naomi
Hej
Att koppla ihop dem går dessvärre inte.
Det finns ett fält för beskrivning som man kan använda för text eller information och hänvisa till den andra bokförda verifiktionen.
Önskar dig en trevlig helg
Joachim
Tack!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.