Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndersJago
MEDLEM

Hantering av olika fakturor

Hej, 

1:

Jag vill bokföra unionsinterna förvärv (verktygsköp från Tyskland) mot kontot Erhållna statliga bidrag (debiterat på 3985), men när jag ska försöka få klart min momsdeklaration för kvartal ett då köpet gjordes, varnar systemet i Visma e-ekonomi och jag vet inte vad jag ska göra. Kan jag låta det passera trots varningen eller ska jag s.a.s backa bokföringen och kontera om mot 4056 (vilket gick igenom i momsrapporten) för att senare bokföra betald summa mellan 4056 och 3985, eller blir det någon slags dubbel bokföring?

 

2:

Jag har fakturerat och fått betalt för ett ROT-jobb, ROT-ansökan gick bra och ROT-betalningen hat kommit in. Dock måste jag gjort fel när jag skapade en ny artikel i Visma e-ekonomi, där det som skulle vara reseersättning/reskostnader fick stämpeln som varandes administrativa kostnader i programmet. Således står det i verifikaten administrativa kostnader i kundens inbetalning och (!) även i ROT-inbetalningen...

Jag gjorde ett verifikat där jag ställde denna summa (exkl momsen) i debet på 3540 och i kredit på 5800.

Är det i sin ordning att göra så här i det här fallet för att få det "rätt"? (Är ganska ny i bokföringens djungler).

 

3. Jag gjorde ett köp på två föremål där leverantören sagt att de skickar föremålen vid två tillfällen och skickar två fakturor digitalt. Föremålen har kommit fram, men man har endast skickat en faktura (på ena varans köpepris). När jag säger åt visma att skicka denna för signering i Swedbank dyker beloppet på båda varorna upp i Swedbank. Jag har godkänt på Swedbank men är ändå förbryllad, samt att jag ju bokfört leverantörsskulden endast på ena delbeloppet (det jag har faktura på). Tacksam för råd!

 

Tacksam för kunnigt svar.

Hälsningar,

Anders

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. En kostnad skall du inte kvitta mot 3985 utan du skall bokföra inköpet mot konto 4056 enbart. Både intäkten (det statliga stödet) och kostnaden (Inköpet) skall ligga kvar på olika konton. Så man kan se vad man fått i statligt stöd under årtet samt vad man haft för kostnader under samma år.
Det du kan göra är att lägga till ett eget konto i kontoplanen för just de kostnader som stödet är avsett för. På så sätt är det lätt att se det i resultatrapporten när året är slut.

2. Det låter dessvärre inte helt korrekt. Om jag uppfattat frågan rätt så gäller den att kundens inbetalning blev bokförd mot fel konto? 
rätt konto för reseersättning är 3550 Fakturerade resekostnader. Så det verifikat du skapat med konto 3540 i debet och 5800 i kredit bör du korrigera och i korrigeringen byter du ut 5800 till 3550. 

5800 använder du enbart när du själv betalar för egna resor.

 

3. Den sista frågan måste jag dessvärre be någon med lite mer insikt i betalfiler och kopplingen gentemot Swedbank att besvara så den får vi återkomma med svar på.

Följdfrågor:

 

ang fråga 1: Vad ska jag kalla (lämpligt nummer?) på ett sådant konto att som jag tänker skapa?

 

ang fråga 2: Ska jag alltså göra en korrigering med debet i 3540 och kredit i 5800?

 

Tack!!

Anders

Hej Anders

1. Du kan skapa ett konto som heter 4060 som är ett ledigt nummer i anslutning till 4056. Ge kontot ett valfritt namn och ange samma momskod som konto 4056 har.

2. Du gör en ny verifikation av summan på följande sätt eftersom det är konto 5800 du vill justera.

5800 Debet
3550 kredit

Ha det fint 
Joachim

Joachim E
MODERATOR

Hej

har hört mig för lite mer mina kollegor och vi tor du behöver vända dig till leverantören för att få det andra underlaget också. Sedan så skulle vi rekommendera att du även hör med Swedbank då det är hos dem som betalningen kommer upp med båda köpen. Om enbart ett av köpen är inlagt i e-ekonomi så låter det märkligt att båda kommer upp inne på banken.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

AndersJago
MEDLEM

Hej igen! 

 

Ang. fråga 1: Jag ska alltså bokföra inköpen mot 4056 (köpt från EU) punkt? Menar ni att jag efter denna bokföring skapar ett konto "4060" med (samma momskod) och ställer det mot 3985 i min bokföring? (Om jag inte skapar ett sådant konto utan låter köpen stå under 4056 - kommer det innebära behov av någon form av koves vid årets slut?) Tacksam för svar.

novis A

Hej

Det jag menar är att du bokför alla inköp som bidraget skall täcka på kontot 4060. ingen omföring skall göras mot 3985.
Konto 3985 låter du vara som det är du vill ha intäkten orörd på det kontot. 

Du kommer sedan kunna se vad bidraget var på 3985 i din resultatrapport och vad du använt dessa pengar till på konto 4060.
3985 - 4060 = vad som finns kvar av bidraget.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim