Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Oscar J
NY MEDLEM

Har jag bokfört rätt? (Skatteskulder i NE-bilaga och minus på eget kapital)

Hej!

 

Jag har drivit ett enskilt bolag sedan 2017 och har gjort enstaka uppdrag varje år sedan dess. Jag har bokfört inköp och försäljningar och har när pengarna kommit in på kontot räknat ut hur mycket av inbetalningen som jag kan ta ut privat, och så har jag sedan bokfört ett eget uttag manuellt. 

 

Ett exempel:

 

Jag fakturerar 10 000 kr exkl.moms och tar ut 6 000 kr för privat bruk (jag betalar då 40% i skatt och sociala avgifter).

 

Moms och skatt av det jag tjänat förgående år betalar jag in som en klumpsumma till skatteverket tidigt varje år i samband med deklarationen.

 

Nu har jag valt att avveckla mitt enskilda bolag och kommer därför betala in min sista skatt och moms 2024 för räkenskapsåret jan-dec 2023.

 

När jag exporterar min NE-bilaga så står det under B10 Eget kapital (tillgångar-skulder) att jag ligger minus en stor summa och under B14 Skatteskulder, så står det att jag har en stor skuld på flera tusen. Jag måste därför bokfört fel någonstans eftersom jag har inga skulder och jag ligger inte heller minus någonstans. Företaget har inga pengar eftersom jag alltid tar ut pengarna jag får in. Det jag lämnar kvar är det som ska gå till momsen och delen för skatt och sociala avgifter i slutet av året.

 

Så jag vill egentligen dubbelkolla innan jag skickar in min NE-bilaga att jag gjort saker och ting korrekt. Och att det inte blir några påföljer att jag får betala in några skulder som jag inte har. Kan man redovisa huvudboken för skatteverket som bevis på att man gjort rätt om man råkar deklarera fel?

 

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej Oscar,

 

Tack för din fråga.

Då vi inte har någon insyn i din bokföring behöver jag hänvisa dig till en redovisningskonsult som kan hjälpa dig att dubbelkolla bokföringen innan du skickar in din NE-bilaga. Jag tror inte det är möjligt att redovisa huvudboken till Skatteverket men dubbelkolla gärna direkt med dem för att vara säker. 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag! 

/Pamela