Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Konto för Frakt

Hej Jag undrar vilket konto jag bör bokföra en faktura som har kommit seperat från varorna som vi har importerat, det är en faktura på frakten som har kommit från utomlands med usd valuta. Tack på förhand:)

 

Med vänliga Hälsningar 

 

Nellie

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om fakturan enbart avser frakt så använder du konto 5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Friddeman
UTFORSKARE

Hej, 

fliker jämt in här, visst va de så Joachim att man också kunde bokföra inköp av frakt för varor på konto 4000 ifall man ville ha med det i lagervärdet för produkten? Eller har jag förstått fel?

Hej @Friddeman 

 

Du har helt rätt  - bra jobbat!

Antingen kan du lägga frakten på varukostnaden om det är en vara du säljer vidare det är vanligast att man gör men om du vill se hur mycket frakt du köper in till det som säljs så kan du ha ett separat konto i klass 4xxx för just frakten.

 

Hade frakten gällt inköp som avser saker för att driva företaget hade konto 5700 varit ett bra val. 

 

Ha en fin dag

/Tinna

Hej @Tinna Gunnarsson 

 

Tack för ditt svar.

 

För frakt som jag köper in för att skicka ut varor till kunder använder jag 

4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 % då jag köper frakten genom Shipmondo som är ett danskt företag.

Det är rätt hoppas jag?

 

@Nellie 123 förlåt för att jag kapade din tråd lite.

 

Mvh Tony

 

 

Hej Tony!

 

Ja du kan bokföra frakten på konto 4535 eftersom det avser inköp av tjänst från annat EU-land. Det viktiga är att man redovisar korrekt moms för kostnaden. Du skulle därmed även kunna använda konto 5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution med momskod 21. 

 

Ha en fortsatt fin dag! 
/Pamela