Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maria S
MEDLEM

Har löst in min leasingbil hos en bilfirma och samtidigt köpt en kontant

 

Alla belopp inkl.m

Inbytespris 156089-

Restvärde 63911:-

Handpenning ny bil 0

Inköpspris ny bil 229900:-

moms 0 vid inköp

 

Alltså 1930 k 63911 mot 1240 k 63911 demonstrerar inte hela affärshändelser

Om något veta konteringen som visar hela affärshändelser. Tack på förhand

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. För att hjälpa dig så hade du behöver beskriva lite hur din inlösen gick till och köpet. När du säger att du löst in din leasingbil hos en bilfirma, hade du tidigare löst ut den från leasingbolaget eller löste bilfirman ut restskulden i samband med att de köpte din "rättighet" för att köpa leasingbilen för det priset. I din början av kontersíngsförslag så har du med 1240, har du något saldo på detta kontot sedan tidigare? Du säger att handpenningen på den nya bilen är 0, menar du då att en del av inbytespriset har använts till köpet av den nya eller har du löst in bilen, fått betala 63 911 till leasingbolaget och sedan köpt en ny bil? När du säger köpt, menar du att du köpt hela bilen kontant då? I sådana fall, betalade du då 229 900 kr plus 63 911 eller vad betalade du totalt?

 

Som du märker så är det lite olika saker som behöver redas ut, så återkom gärna med mer information så kan vi se om vi kan hjälpa dig vidare. 

Ha en fin helg!


Josefine

Hej tack för återkoppling! Totalt pris ny bil 229 900 vilket 156089 inbytesvärde leasingbil + 63 911 som vi betalde till bilhandlare de löste leasing. 

Jag har träffat flera bil byte i år visa vi löste leasing och visa bilhandlare gjorde. Vore Tack sam att veta hur konteringen ser ut vi kan säga pris x  

Utgångspunkten är att företag byte leasingbil med nybil utan leasing och bilen har x värde. 

i ett fall företag byte leasningsbil som ny bil utan leasing med x värde utan vi betala en enda krona. Då leasings tiden går ut utan skuld. 

 

Med vänliga hälsningar

Maria 

Hej igen!

 

Okej tack. Att sälja en leasingbil utan att lösa ut den innan är en av de mer komplicerade sätten att hantera rent bokföringsmässigt, vilket du kan läsa om här. När man gör det så blir det som att man säljer sin rättighet att lösa ut bilen till det priset, vilket gör att man redovisar bilens övervärde som en intäkt och med 25% utgående moms då det handlar om en försäljning av rättighet snarare än en bil då du inte faktiskt äger den.

 

Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult till detta för att du skall få det korrekt, då det är svårt att ge ett bra svar utan att ha full insyn i din bokföring samt de underlag som finns för detta vilket bara en konsult kan ha. Jag skulle dock säga att baserat på den informationen du gett så blir inbytesvärdet din ersättning och utgående moms skall redovisas för det, och nya bilen blir en tillgång mot tex 1240 med 229 900 ( om du inte har någon avdragsrätt på momsen ). Jag får inte riktigt ihop de siffror du angett, 63 911 + 156 098 blir inte 229 900 så det känns som att något saknas från den informationen du gett. Så jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult så att det blir rätt för dig, men i detta tipset så kan du se ett förslag baserat på en liknande situation som för dig när det gäller hur de sålde leasingbilen.

 

Ha det fint!

Josefine