Hej.
Jag lyckades bokföra arbetsgivaravgifter på bankhändelser till kassan. Jag gjorde sedan en korrigeringsverifikation vilket medförde att jag nu har 18148 kr mer på företagskontot än jag vad som finns i verkligheten.
Hur gör jag för att få detta rätt
Med Vänliga hälsningar
Thomas Johansson
Löst! Gå till lösning.
Så här ser det ut
Med Vänliga hälsningar
Thomas Johansson
Hej
Jag tolkar frågan som att detta gäller en inbetalning av arbetsgivaravgifter till skatteverket och att frågan gäller ett aktiebolag?
Då skall konteringen av detta se ut på följande sätt.
1930 Kredit 18 148
1630 Debet 18 148
Så korrigera A57 enligt detta.
/Joachim
Hej och tack för svar.
Det gäller en ideel förening, men det bokförs som ett AB.
Jag gjorde som du skrev, men nu har jag 18 148 kr i Kassan som inte ska vara där. 18 148 kr är en inbetalning till Skatteverket för arbetsgivaravgifter och skatt.
Hur gör jag för att nolla kassan?
MVH
Thomas
Hej
Om du korrigerade A57 så borde både saldot på 1930 och kassan på 1910 ha justerats.
/Joachim
Hej. Joakim. Jag skulle vara väldigt tacksam för svar på mitt tidigare svar.
Mvh
Thomas
Hej
Jag skulle behöva se hur hela konteringarna ser ut för att kunna besvara detta. Kan du bifoga en bild där man ser samtliga konton och fördelningen mellan debet och kredit på de tre posterna.
/Joachim
Hej Joakim. Om jag förstår rätt så vill du ha bilder på verifikationerna där det står hur beloppen fördelats?
Första verifikationen som bokfördes fel
Andra verifikationen med korrigering
tredje verifikationen med korrigering enligt anvisning
Kassa 1910 och företagskonto 1930 med dom aktuella verifikationerna
I bokföringen har vi nu 18 148 kr i kassan (som inte finns), men dom pengarna är kostnaden för arbetsgivaravgifter och skatt. Hur får jag bort pengarna från kassan och kvittar dom mot skattekontot.
Mvh
Thomas
Hej
I verifikation A58 så har inte konto 1910 bytts ut till 1630. Därför så har inte 1910 nollats.
När du korrigerar verifikation A58 nu så gör du på detta sättet. Gå in under Bokföring > Verifikationer.
Hitta A58, Klicka på raden och välj återgärder och skapa korrigeringsverifikation.
Se sedan till att det ser ut på detta sättet innan du bokför korrigeringen. Se de röda markeringarna.
Joachim
Hej. Som du ser nedan så har det inte korrigerats. Hur gör jag för att det ska blir rätt?
Mvh
Thomas
Hej igen och stort tack för hjälpen.
Nu är kassan nollad och 1630 stämmer också.
Stort tack än en gång.
Mvh
Thomas
Hej
Härligt att det löste sig.
Varsågod och välkommen att återkomma om fler funderingar uppstår.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.