Hej!
Vi har precis startat ett byggföretag och leasat en lätt lastbil. Jag har tänkt att sköta den löpande bokföringen men jag är helt ny på det så det är en liten uppförsbacke. Att börja med att bokföra en leasing-faktura var då heller inte det enklaste. Jag har sett många olika liknande hjälpförslag här i forumet men det är alltid något som skiljer sig åt och jag blir inte riktigt klok så jag tänkte att jag lägger upp min kvitto/faktura-info här så kanske jag kan få hjälp med exakt hur jag ska göra i mitt fall.
Det är ett aktiebolag och vi kör faktureringsmetoden. Har en vän som sa:
1. Att vår bil, VW Transporter, går som lastbil och att man får dra av hela momsen så först la jag in den som det. Men jag har nu läst på lite och även om den är registrerad som lastbil så får jag nog anse den som personbil enligt skatteverket då den väger 3,2 ton och inte över 3,5 som den då ska väga och karossen är inte avskild. Jag vill gärna göra rätt från början.
2. Sen sa vännen även att jag inte behöver periodisera fakturan men jag är tveksam till det också, jag tror att jag kanske måste göra det. När måste man det och när kan man strunta i det? Finns det några riktlinjer?
Sammanfattning:
Aktiebolag
Faktureringsmetoden
36mån leasing
Lätt lastbil (halva momsen avdragsgilt?)
Hjälp 1 - Betalning på plats hos bilhandlaren:
25000kr i första hyra exkl moms. Betalades med egna pengar då företaget inte hade de pengarna just då. Det kommer att vara ett lån från företaget till min man tills vi har fått igång omsättningen lite bättre.
Hjälp 2 - Fösta fakturan från leasingen:
Hyra 2019-08-01-2019-08-31 3237,00kr
Uppläggningsavgift 695,00kr
Första särskild hyra 20000,00kr
Hyra 2019-07-12-2019-07-31 2158,00kr
Faktureringsavgift 55,00kr
Moms 25% 6536,35kr
Öresavrundning -0,25kr
Totalt denna faktura 32681,00kr
Tidigare betalt 25000,00kr
Att betala 7681,00kr
Blir otroligt tacksam om någon orkar ta sig an detta för mig, har lagt ner många timmar för att försöka få rätsida på detta 😞
Mvh
Louise